2020 Double 11 Shopping Festival slår återigen rekord

dec 20, 2020 |
Bloggartiklar

I början av 1990-talet kom en grupp studenter vid Nanjing University på idén att fira Singles’ Day den 11 november (11.11), eftersom 1 ser ut som en bar pinne, vilket är ett kinesiskt slangord för en ensamstående man. Sedan dess har den gradvis blivit en inofficiell helgdag som ska firas. År 2009 inledde Alibaba, som är en av de största e-handelsaktörerna i Kina, ett försök med en försäljningskampanj den 11 november och uppnådde ett oväntat bra resultat. Sedan dess har det blivit en ritual att arrangera Double 11 Shopping-festivalen den 11 november.

I år, med den negativa inverkan från Covid-19-pandemin, hade tvivel om det potentiella försäljningsresultatet i år väckts av vissa analytiker; resultaten talar dock för sig själva och Alibaba uppnådde rekord GMV (Gross Merchandise Volume) på 498,2 miljarder RMB (RMB/USD=0,15 per den 19 november), och YoY på 26%. Alibabas största konkurrent JD.com uppnådde också det anmärkningsvärda resultatet av GMV på 271,5 miljarder RMB.

Förutom GMV-rekordet är flera andra resultat också värda att nämna. Från och med 24:00 den 11 november 2020 överskred 33 live-streamingrum GMV på RMB 100M + vardera på Alibaba, såsom live-streamingrum för Estee Lauder, Huawei, Lancôme, etc.; nästan 500 live-streamingrum uppnådde GMV på RMB 10M + vardera. Dessutom översteg den totala ordervolymen för Tmall-logistik 2,32 miljarder.

Sist men inte minst har utländska varumärken blivit ett fokus för både e-handelsjättarna Alibaba och JD.com. Med effekterna av pandemin blev det mer än svårt att resa till utlandet. Traditionellt sett brukar kineser också köpa många utländska produkter under sina utlandsresor, men i år kan de bara förlita sig på försäljningskanaler online. Med de officiella butikerna på antingen Tmall eller JD.com. risken för att få falska produkter skulle elimineras. I år var 31 000 av de 250 000 varumärken som deltog i Double 11 Shopping Festival från utlandet.

Med den osäkerhet som den pågående pandemin runt om i världen innebär, och Kinas framgångar med att begränsa pandemin, har det blivit viktigare än någonsin att rikta in sig på konsumenterna på den kinesiska marknaden för att många utländska varumärken ska kunna överleva och blomstra. NBH är en boutique-agentur med mångårig erfarenhet av att hjälpa utländska varumärken att etablera och stärka sin varumärkesnärvaro i Kina, och NBH är här för att samarbeta med dig. Utländska varumärken med eller utan närvaro men med viljan att etablera sig i Kina, för att tillsammans utveckla er verksamhet i Kina.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This