2020 Double 11 Shopping Festival slår återigen rekordet
Insikter | nov 2020

I början av 1990-talet kom en grupp universitetsstudenter vid Nanjing University med konceptet att fira Singles' Day den 11 november (11.11), eftersom 1 ser ut som en bar pinne som är en kinesisk slang för en enda man. Sedan dess har det gradvis blivit en inofficiell semester att fira. År 2009 initierade Alibaba, som är en av de största e-handelsaktörerna i Kina, en försäljningskampanjsutförsök den 11 november och uppnådde ett oväntat bra resultat. Sedan dess har det blivit en ritual att vara värd för Double 11 Shopping festival den 11 november.

I år, med den negativa effekten från Covid-19-pandemin, hade tvivel om det potentiella försäljningsutfallet i år väckts av vissa analytiker; Resultaten talar dock för sig själva och Alibaba uppnådde den rekordstora GMV (Gross Merchandise Volume) på RMB 498,2 miljarder (RMB / USD = 0,15 per den 19 november) och YoY på 26%. Alibabas största konkurrent JD.com det anmärkningsvärda resultatet av GMV på 271,5 miljarder RMB.

Bortsett från det rekordstora GMV är flera andra resultat också värda att nämna. Från och med 24:00 november 11, 2020, 33 live-streaming rum överskred GMV på RMB 100M + vardera på Alibaba, såsom live-streaming rum av Estee Lauder, Huawei, Lancôme, etc.; nästan 500 livestreamingrum uppnådde GMV på RMB 10M + vardera. Även den totala Tmall-logistikordervolymen översteg 2,32 miljarder.

Sist men inte minst har utländska varumärken blivit ett fokus för både e-handelsjättarna Alibaba och JD.com. Med effekterna från pandemin blev resor till utlandet svårare än svårare. Traditionellt skulle kineser också köpa många utländska produkter under sin resa utomlands också; Men i år kunde de bara förlita sig på försäljningskanaler online. Med de officiella butikerna på antingen Tmall eller JD.com. chansen att få falska produkter skulle elimineras. I år var 31 000 av de 250 000 varumärken som deltog i Double 11 Shopping Festival från utlandet.

Med den osäkerhet som den pågående pandemin runt om i världen utgör, och Kinas framgång med att begränsa pandemin, har det blivit viktigare än någonsin för många utländska varumärkens överlevnad och välstånd att rikta in sig på konsumenter på den kinesiska marknaden. NBH är en boutiquebyrå med mångårig erfarenhet av att hjälpa utländska varumärken att etablera och främja sin varumärkesnärvaro i Kina, och NBH är här för att samarbeta med dig, utländska varumärken med eller utan närvaro men viljan att gå in i Kina, för att växa din Kina-verksamhet tillsammans.

Du har prenumererat!

Dela detta