8 mars: Uppkomsten av She-hero!

mar 8, 2023 |
Bloggartiklar

I Kina har den internationella kvinnodagen (IWD) fått ökad uppmärksamhet under de senaste åren. För några år sedan var denna högtid mer känd som en hyllning till kvinnor, i likhet med Mors dag och kanske Alla hjärtans dag. Men idag är IWD mer uppmärksammad som en hyllning till kvinnors rättigheter och kvinnors framsteg mot ett mer jämställt samhälle.

Ur ett marknadsperspektiv har denna dag nästan blivit en tävling om vem som ”firar” kvinnor mest.

Denna högtid är också intressant ur ett marknadsperspektiv eftersom den visar Kinas snabba utveckling när det gäller efterfrågan, konsumentbeteende och vikten av att tänka lokalt.

Hur firas den internationella kvinnodagen i Kina?

Många företag firar IWD genom att ge kvinnliga anställda en halv ledig dag. Vissa företag ger också små gåvor i form av vykort eller kanske en fruktkorg.

”Girls Day” är en festdag i Kina som firas på universiteten den 7 mars, en dag före IWD. Girls Day firas genom att universiteten erbjuder olika aktiviteter, tävlingar och träffar för tjejer.

Historiskt sett har kvinnodagen i Kina firats sedan 1921, men det var först 1949, i och med Folkrepubliken Kina, som den blev en officiell helgdag. År 1950 är också en viktig milstolpe med införandet av ”äktenskapslagen” som håller kvinnor fria från arrangerade äktenskap, vilket var ett stort steg för kvinnors rättigheter, och idag ser vi uppkomsten av She-ekonomin.

  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: Adobestock

Varför har kvinnodagen i Kina blivit så viktig?

Termen ”Sheeconomy” fick sin plats i Kinas ordbok 2007. Det handlar om den nya marknad som uppstod till följd av kvinnors bättre ekonomiska villkor och ökade konsumtion. I media användes termen för att beskriva hur kvinnor väljer karriär istället för familj och den övergripande utvecklingen av könsnormer i samhället.

Idag fokuserar de flesta artiklar och debatter på hur stora varumärken och e-plattformar riktar in sig på ”Sheeconomy” i sin marknadsföringsstrategi. Enligt Alibabas Digital B2B Outlook 2023 görs över 70% av alla inköp i hushållen av kvinnor, inklusive lyxprodukter och onlineshopping etc.

Denna dag har kritiserats för att ha blivit mer av en shoppingdag. Men detta kritiseras i sin tur också av den yngre generationen som uppskattar att kvinnofrågor tas upp, även om det sker genom ”shopping”.

Hur firar varumärken den internationella kvinnodagen i Kina?

NBH har tagit en snabb titt på marknadsföringstrenderna under Internationella kvinnodagen i Kina.

#HERSHE

Nära inpå den 8 mars 2023 gjorde det amerikanska chokladmärket Hershey stor succé med lanseringen av en begränsad kollektion på temat HERSHE (HER-SHE) och döpte kampanjen till SHEROES (SHE-HEROES). Kampanjen uppmärksammar den internationella kvinnodagen genom att hedra tre kvinnor som har bidragit positivt till samhället: Naturfotografen Xu Keyi, volontärläraren Wan Lijun och den unga konstnären Wu Xixia.

Detta hade lett till att #HERSHE fått stor spridning på sociala medier.

  • LinkedIn
  • Facebook
Hersheys kampanj för IWD Kina 2023. Bild: Socialbeta

Det inhemska skönhetsmärket hade ett liknande tema. Det kinesiska kosmetikamärket Florasis 花西子 firade IWD genom att intervjua tre kvinnor från olika branscher om känslighet (敏感力), är det negativt att vara känslig och emotionell?

Se hela kampanjvideon här .

  • LinkedIn
  • Facebook
Skärmdump från Florasis kampanjvideo för IWD 2023. Källa: Weibo

Temat i år verkar bara vara lite mer jordnära och hyllar också den ”vanliga kvinnan”.

En reklamvideo som fortfarande nämns när man pratar om IWD, NBH skrev om den förra året också, men den är fortfarande värd att nämna, är skönhetsmärket Proya. Kampanjen var ett samarbete med Women’s Daily 2021.

Kampanj för Internationella kvinnodagen 2021 – Proya cosmetic.

Sammanfattningsvis går marknadsföringen under årets IWD mot mjukare värden. En framgångsrik marknadsstrategi är att våga vara mer personlig, integrera med kunden och framför allt anpassa strategin för Kina.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This