En känsla av nya möjligheter för skönhetsprodukter i Kina: NBH guidar dig genom de nya förändringarna i djurförsökslagstiftningen

sep 29, 2021 |
Bloggartiklar

Rena skönhetsprodukter, ibland även kallade cruelty-free-produkter, är nu på väg till Kina. Eller är de det? En våg av internationella varumärken inom ren skönhet står redan i kö för att få delta. Det råder fortfarande stor förvirring kring den nya lagen om djurförsök för kosmetika.

NBH guidar dig genom Kinas djurförsökslagstiftning och de nya bestämmelser som trädde i kraft den 1 maj 2021.

  • LinkedIn
  • Facebook

Så vad är denna ”förordning om djurförsök”?

För att förstå kraven på skönhetsprodukter i Kina måste du först veta att Kina delar upp kosmetika i två huvudkategorier:

Kosmetika för icke-speciell användning kan också kallas allmän kosmetika eller vanlig kosmetika, vilket är i stort sett allt smink, nagellack, parfymer, hudvård etc.

Kosmetiska specialprodukter är produkter med funktionell effekt, t.ex. hårfärgning, solskyddsmedel, produkter mot håravfall och blekningsprodukter.

År 2012 avslöjade Kina att alla kosmetiska produkter som säljs i Kina, oavsett kategori, måste testas på djur. Detta innebar en stor förändring för många skönhetsmärken som säljer i Kina. Som ett resultat måste varumärken välja att hålla fast vid sina etiska principer och inte sälja i Kina eller ge upp sina cruelty free-värderingar.

Det var tydligt att alla kosmetikamärken som ville sälja i Kina var tvungna att skicka ett prov av sina produkter till ett kinesiskt laboratorium och genomgå djurtester.

År 2014 lättade Kina på lagen om icke-specifik kosmetika. Produkter som tillverkas i Kina behöver inte genomgå djurförsök så länge de uppfyller särskilda säkerhetskrav. Som svar på denna förändring valde många internationella företag att flytta sin produktion till Kina för att kringgå kraven på djurförsök.

Bättre nyheter kom i år, 2021, när Kina gjorde några stora förändringar i sin lag om djurförsök för kosmetika. Kina avskaffade obligatoriska djurförsök för en majoritet av kosmetiska produkter. Det innebär att de nya bestämmelserna omfattar de flesta allmänna kosmetiska produkter för icke-speciell användning, men inte kosmetiska produkter för speciell användning.

  • LinkedIn
  • Facebook

Nya möjligheter, nya utmaningar

Många internationella skönhetsmärken har fått vänta länge, men den nya lagen ritar om världskartan för skönhetsprodukter.

Men vägen dit är inte spikrak, för att komma in i Kina gäller det att göra sin hemläxa. För att undvika djurförsök måste ditt varumärke uppfylla två specifika förutsättningar:

  1. Förvärva GMP-certifieringar (Good Manufacturing Practices) som godkänts av lokala kosmetiska myndigheter
  2. erhålla en säkerhetsbedömning som fullständigt bekräftar produkternas säkerhet

Om skönhetsmärket uppfyller dessa två förutsättningar kan det vara möjligt att sälja i Kina. Men för allmän kosmetika finns det fortfarande tre undantag :

  1. Produkter som är avsedda för spädbarn och/eller barn
  2. Kosmetiska produkter som innehåller nya okända ämnen
  3. Tillverkaren är listad som ett viktigt övervakningsobjekt av NMPA (National Medical Product Administration)

Om skönhetsvarumärket uppfyller något av ovanstående undantag måste varumärket utföra djurförsök.

Kina är den näst största marknaden för skönhetsvård i världen med en omsättning på 75,35 miljarder dollar och marknaden kommer helt klart att växa.

Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen för skönhetssegmentet i Kina under de kommande åren. Före maj i år kunde utländska varumärken för ren skönhet inte nå sin fulla potential på den kinesiska marknaden. Varumärkena var begränsade till att sälja på gränsöverskridande pilotprojekt för e-handel och offline.

Många av de utländska varumärkena för grymhetsfri skönhet är nu undantagna från att expandera direkt på Tmall istället för Tmall Global. Skillnaden blir ett kostnadseffektivt sätt att nå ut till ett betydligt större antal konsumenter. Kina är den näst största marknaden för skönhetsvård i världen med en omsättning på 75,35 miljarder dollar och marknaden kommer helt klart att växa.

  • LinkedIn
  • Facebook

Hur marknadsför man sitt Clean Beauty-varumärke i Kina?

Med ren skönhet menas ofta produkter som är veganska, etiska och innehåller naturliga ingredienser. Detta produktsegment är fortfarande ett nischsegment på den kinesiska marknaden. Kinesiska konsumenter letar oftast efter produkter med funktionella fördelar snarare än etiska och känslomässiga sådana. Det är därför viktigt hur du varumärker din produkt. Det finns många inhemska kinesiska skönhetsmärken som är veganska och grymhetsfria, men det är inte vad de först lyfter fram. De är mer fokuserade på funktion och resultat när de använder produkten.

Under senare år har dock medvetenheten om miljöfrågor och hållbara produkter ökat. Detta driver konsumenterna till mer miljövänliga produkter, särskilt den yngre generationen, millennials, och generation Z, trendsättare. Cruelty-free-produkter ökar intresset för kinesiska konsumenter, så var säker på att marknaden kommer att växa.

Vill du veta mer? Vänligen följ vårt nyhetsbrev.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This