Nya möjligheter för skönhetsprodukter i Kina: NBH guidar dig genom de nya ändringarna i djurförsöksreglerna

Sep 29, 2021 |
Blogg artiklar

Rena skönhetsprodukter, ibland även kallade cruelty-free-produkter, är nu på väg till Kina. Eller är de det? En våg av internationella varumärken inom ren skönhet står redan i kö för att få komma in. Det råder dock fortfarande stor förvirring kring den nya lagen om djurtester för kosmetika.

NBH guidar dig genom Kinas djurförsökslag och de nya reglerna som trädde i kraft den 1 maj 2021.  

  • LinkedIn
  • Facebook

Så vad är denna “Animal testing regulation"? 

För att förstå kraven på skönhetsprodukter i Kina måste du först veta att Kina delar in kosmetika i två huvudkategorier:

Kosmetika som inte är avsedd för särskilda ändamål kan också kallas allmän kosmetika eller vanlig kosmetika, som i stort sett omfattar smink, nagellack, parfymer, hudvård osv.

Kosmetika med specialanvändning är produkter med funktionell effekt, t.ex. hårfärgningsmedel, solskyddsmedel, produkter mot håravfall och vitare produkter.

År 2012 avslöjade Kina att all kosmetika som såldes i Kina, oavsett kategori, var tvungna att testas djur. Detta gjorde en stor förändring för många skönhetsmärken som säljer i Kina. Som ett resultat var varumärken tvungna att välja att hålla sig till sina etiska principer och inte sälja i Kina eller ge upp sina grymhetsfria värderingar.

Det var tydligt att alla kosmetiska märken som ville sälja i Kina var tvungna att lämna in ett prov av sina produkter till ett kinesiskt labb och testas djur.

År 2014 lättade Kina på lagen om ospecifik kosmetika. Produkter som tillverkas i Kina behövde inte genomgå djurförsök så länge de uppfyllde specifika säkerhetskrav. Som svar på denna förändring valde många internationella företag att flytta sin produktion till Kina för att kringgå kraven på djurförsök.

Bättre nyheter kom i år, 2021, när Kina gjorde några stora förändringar i sin lag om djurförsök för kosmetika. Kina upphörde med obligatoriska djurförsök för majoriteten av kosmetiska produkter. Det innebär att de nya bestämmelserna omfattar de flesta allmänna kosmetiska produkter som inte används för särskilda ändamål men inte kosmetiska produkter som används för särskilda ändamål.

  • LinkedIn
  • Facebook

Nya möjligheter, nya utmaningar  

Många internationella skönhetsmärken har väntat länge, men den nya lagen ändrar världskartan över skönhetsprodukter.

Men vägen är inte helt rak, för att komma in i Kina är det viktigt att göra sin hemläxa. För att undvika djurförsök måste ditt varumärke uppfylla två specifika villkor:

  1. Skaffa GMP-certifieringar (Good Manufacturing Practices) som bevisas av lokala myndigheters kosmetiska myndighet
  2. Få en säkerhetsbedömning som till fullo bekräftar produkternas säkerhet

Om skönhetsmärket uppfyller dessa två förutsättningar kan det vara möjligt att sälja i Kina. Men för allmän kosmetika finns det fortfarande tre undantag:

  1. Produkter avsedda för spädbarn och/eller barn 
  2. Kosmetiska produkter som innehåller nya okända ämnen
  3. Tillverkaren är förtecknad som ett viktigt övervakningsmål av NMPA (National Medical Product Administration).

Om skönhetsvarumärket uppfyller något av ovanstående undantag måste varumärket utföra djurförsök.

Kina är den näst största marknaden för skönhetsvård i världen med en omsättning på 75,35 miljarder dollar och marknaden kommer helt klart att växa.

Det kommer att bli intressant att följa hur skönhetssegmentet i Kina kommer att utvecklas under de kommande åren. Före denna maj kunde utländska rena skönhetsmärken inte nå sin fulla potential på den kinesiska marknaden. Varumärkena var begränsade till att sälja på gränsöverskridande e-handel och pilotprojekt offline.

Många av de utländska märkena för grymtfri skönhet får nu expandera direkt på Tmall i stället för Tmall Global. Skillnaden blir ett kostnadseffektivt sätt att nå ett mycket större antal konsumenter. Kina är världens näst största marknad för skönhetsvård med en omsättning på 75,35 miljarder dollar och marknaden kommer helt klart att växa.

  • LinkedIn
  • Facebook

Hur marknadsför du ditt Clean Beauty Brand i Kina? 

Med ren skönhet menas ofta produkter som är veganska, etiska och innehåller naturliga ingredienser. Detta produktsegment är fortfarande en nisch på den kinesiska marknaden. Kinesiska konsumenter letar oftast efter produkter med funktionella fördelar snarare än etiska och känslomässiga. Det är därför viktigt hur man märker sin produkt. Det finns många inhemska kinesiska skönhetsmärken som är veganska och djurfria, men det är inte vad de först lyfter fram. De är mer fokuserade på funktion och resultat när de använder produkten.

Under de senaste åren har dock medvetenheten om miljöfrågor och hållbara produkter ökat. Detta driver konsumenterna till mer miljövänliga produkter, särskilt den yngre generationen, millennials, och generation Z, som är trendsättare. Cruelty-free-produkter vinner intresse hos kinesiska konsumenter, så var säker på att marknaden kommer att växa.

Vill du veta mer? Följ vårt nyhetsbrev.

Är du redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBHs experter för att bedöma vilken väg ditt företag ska ta på den kinesiska digitala marknaden.

YOUR CHINA BRAND TEAM

Vi är experter på hur du kan etablera och öka din digitala närvaro i Kina.

Dela detta