Kinas kulturella traditioner: Drakbåtsfestivalen – en av de fyra stora

maj 31, 2022 |
Bloggartiklar

Drakbåtsfestivalen är en av de fyra viktigaste kinesiska traditionerna. Om du har varit i Kina under denna period är det svårt att missa. Du kommer att märka av dekorationer, gåvor och ett ökat resande, främst inom landet.

År 2022 kommer drakbåtsfestivalen att äga rum fredagen den 3 juni och pågå fram till söndagen den 5 juni, dessa tre dagar är också allmänna helgdagar i Kina.

  • LinkedIn
  • Facebook

Drakbåtsfestivalen

Drakbåtsfestivalen har många olika namn, vissa källor hävdar upp till 20 olika. På mandarin heter festivalen Duanwu Jie eller Longzhou Jie, den kan också kallas ”Double Fifth Festival”, eller som vi kallar den här – Drakbåtsfestivalen.

Anledningen till namnet ”Double Fifth Festival” är just att festivalen firas på den femte dagen i den femte månaden i den kinesiska månkalendern.

Drakbåtsfestivalen är inte bara en tradition i Kina, utan firas även i många andra delar av Asien, t.ex. Malaysia, Indonesien och Singapore.

Historien bakom drakbåtsfestivalen

Det finns många olika förklaringar och berättelser om ursprunget till drakbåtsfestivalen. Den vanligaste och mest populära idag är berättelsen om poeten och politikern Qu Yuan.

Qu Yuan, som levde i Kina 340-278 f.Kr., var populär bland folket för sin rättrådighet och ärlighet. Men i desperation över det pågående kriget valde han att ta sitt eget liv genom att kasta sig i en flod. Lokalbefolkningen försökte rädda honom genom att nå ut till hans kropp med små båtar. Tyvärr kom de för sent och hans liv kunde inte räddas. För att skydda hans kropp kastar de Zongzi, slår med åror och trummor för att locka bort och störa fiskar från att äta ur hans kropp.

Hur firar man drakbåtsfestivalen?

Två starka traditioner som förknippas med drakbåtsfestivalen är att äta Zongzi (risdumplings) och båttävlingar. Båda traditionerna är kopplade till drakar och kan spåras tillbaka till berättelsen om Qu Yuan.

Zongzi är risdumplings med fyllning inlindade i bambublad. Smakerna kan variera beroende på region. Zongzi är populär som gåva, gärna hemlagad och fint förpackad.

Den femte månaden i den kinesiska kalendern har traditionellt varit en månad av otur och sjukdom. Därför är en annan kostym att dekorera din ytterdörr med varmt trä och kalamus. Dessa växter ansågs hålla onda andar, sjukdomar och otur borta. Många människor, särskilt barn, hade små påsar med parfym av samma anledning.

Under denna period väljer man också att resa, främst inom landet. I år påverkar covid naturligtvis situationen, men om man tittar på tidigare år kan man se att turismen ökar under denna period, särskilt i större städer.

  • LinkedIn
  • Facebook

Marknadsför ditt varumärke under Drakbåtsfestivalen?

Sponsra drakbåtsracet, eller varför inte skapa en begränsad produkt med koppling till festivalen?

Dragon Boat Festival är ett bra tillfälle att skapa kontakt och en relation med dina följare/kunder. Ett sätt kan vara att skapa en begränsad gåva eller produkt kopplad till festivalen.

Ett bra exempel är Starbucks, de har skapat en presentpåse som man kan köpa om man köper en viss mängd Zongzi.

  • LinkedIn
  • Facebook

Öka synligheten genom att sponsra drakbåtstävlingar. Drakbåtsracet är mycket populärt i Kina, både att delta i och att titta på! Det finns många möjligheter här, särskilt inom sportmärken!

Om man tittar på västerländska varumärken så har många lyckats skapa en relation med sina kunder under specifika traditioner och högtider. Så borde inte ni försöka göra samma sak med era kinesiska kunder? Visa bara dina kunder att du förstår och känner till deras traditioner.




Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This