Evenemang om kinesisk marknadsföring och e-handel på Island

nov 5, 2019 |
Nyheter

”Under 2018 kom 90.000 kineser till Island med i genomsnitt 6 övernattningar utan några direktflyg. Från januari till oktober 2019 var ökningen 12 %, även efter att WOW Air upphörde med sin verksamhet. Kinesiska turister är de som spenderar mest pengar i världen (gick om amerikanska resenärer 2012). Detta är en utmärkt nisch att tillgodose på Island. Men kineser använder inte Visa eller MasterCard, Google, Facebook, YouTube, Instagram eller Snapchat.”

Hur kan isländska företag bäst nå ut till kinesiska konsumenter – både som turister på Island och för export till Kina?

Nordic Business House och ePassi höll ett exklusivt evenemang på Island för ledande turism- och varumärkesföretag på Vinnustofa Kjarvals för att ge en översikt över kinesisk marknadsföring och e-handel med viktiga talare.

  • LinkedIn
  • Facebook
Jonathan Kullman, VD för Nordic Business House

Marknadsföring och e-handel i Kina, Kinas ambassadör på Island Zhijian Jin

Idag finns det cirka 400 miljoner kineser i ”medelklassen”, en siffra som förväntas öka till 600 miljoner på kort sikt. Ändå är det bara 200 miljoner som har pass. Man räknar med att antalet utresande turister kommer att öka från 149,72 miljoner till 260 miljoner fram till 2030. Och Kina har den största e-handelsmarknaden och stod 2019 för 55 % av den globala detaljhandelsförsäljningen via e-handel.

  • LinkedIn
  • Facebook
Ambassadör Zhijian Jin

Island har unika möjligheter att fokusera på detta segment med det enda frihandelsavtalet med Kina i Europa, det växande antalet kinesiska turister på Island och avsiktsförklaringen om samarbete som undertecknats mellan Promote Iceland och Tmall Global för e-handel.

Gunnhildur Erla Vilbergsdóttir, Commercial Manager på Isavia, välkomnar kineser till Keflavik Airport

ACI (Airport Council International) förutspår att den största tillväxten i flygtrafiken kommer att komma från kinesiska resenärer på grund av en starkare ekonomi, en mer välmående nation och sjunkande flygpriser. 90.000 kineser reste till Island under 2018 – 17 gånger fler än 2010.

”Men vad vet vi om kinesiska turister?” var en viktig fråga som ställdes av Gunnhildur. Det hon har lärt sig är:

  • Kineser reser för att shoppa – 32 % av resekostnaderna spenderas på detaljhandelsvaror
  • Kulturella skillnader i köpbeteende, där de söker erbjudanden, gör bra köp och vill ha en bra köpupplevelse
  • Begränsad förståelse av engelska
  • Allt fler resor till Europa
  • LinkedIn
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Facebook
Kommersiell chef på Isavia, Gunnhildur Erla Vilbergsdóttir

Vad har Isavia gjort hittills för att fokusera på de kinesiska resenärerna och tillgodose deras behov?

De började med att förstå kinesernas köp- och servicebehov. Isavia var den första aktören på Island som samarbetade med handlarna för att implementera Alipay med ePassi precis i tid för Golden Week 2018. För en av handlarna var mer än 25% av deras omsättning med Alipay under den första lanseringsdagen, utan någon skyltning på flygplatsen. För butiker som är populära bland kineser är Alipay-utgifterna mer än dubbelt så höga som för dem som betalar med vanliga kreditkort.

”För en av handlarna på den första lanseringsdagen var mer än 25% av deras omsättning med Alipay utan någon skyltning på flygplatsen”

Sedan dess har Isavia genomfört reklamkampanjer på flygplatsen i samband med viktiga kinesiska högtider: Det kinesiska nyåret och Golden Week. För kampanjen för det kinesiska nyåret 2019 hade de en avkastning på investeringen på 500 %.

Att tillhandahålla bättre service och förstå kulturen är också viktigt. All flygplats- och handelspersonal har genomgått interkulturell utbildning och säljutbildning.

Slutligen vill Isavia förbättra de kinesiska resenärernas helhetsupplevelse på flygplatsen och lanserade nyligen sina egna WeChat- och Dianping-sidor tillsammans med Nordic Business House. De ger praktisk information som underlättar resandet, information om skatte- och tullfri shopping, erbjudanden om mat med ett brett utbud av bilder och den framtida möjligheten till direktkontakt och försäljning.

Den kinesiska kunden är den bästa varumärkesambassadören när de reser hem. Det är viktigt att använda de plattformar de väljer och fortsätta konversationen med sina rekommendationer, dela artiklar och som framtida onlineköpare.

Mer glad, mer välkommen och mer förberedd

Återkopplingen från säljpersonalen har varit positiv till kineserna efter införandet av Alipay och de åtgärder som Isavia vidtagit. Kineserna är mycket glada över att se Alipay-skyltarna och känner sig välkomna. Den interkulturella utbildningen har hjälpt personalen att förstå de olika beteendena för att kunna ge bättre service. Och kineserna kommer mer förberedda – de vet var de kan hitta produkterna att köpa och få de bästa priserna på Keflavik flygplats.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This