Kinesisk turistindustri ser tecken på återhämtning

maj 15, 2020 |
Bloggartiklar

Majhelgen är en av de helgdagar då många kineser brukar passa på att resa utomlands eller inom Kina. Idag har den kinesiska befolkningen precis återvänt till arbetet efter semestern i maj. Denna helgdag har varit speciell eftersom det är den första helgdagen efter att Kina gradvis har börjat släppa tillståndet att resa ut igen på grund av Covid-19.

Enligt uppgifter från Kinas ministerium för kultur och turism kommer det totala antalet kinesiska resenärer under perioden 1-5 maj 2020 attuppgå till 115 miljoner, vilket ger resebranschen en omsättning på 47,5 miljarder CNY. Siffrorna är 47% lägre i resenärer och 63% lägre i omsättning jämfört med samma period förra året. En viktig anledning till att omsättningen minskade mer än antalet resenärer var att man såg en förändring i reseformat, många resenärer bestämde sig för att ta resor som avståndsmässigt låg närmare och istället resa i grupper till de använde sig av självkörande alternativ. Minskningen av antalet resenärer var väntad, men dessa siffror ger förtroende för att marknaden för inkommande resor gradvis har börjat återhämta sig.

I Kina har särskilda åtgärder vidtagits för att minimera spridningsrisken för covid-19 för det stora antalet resenärer under majhelgen. Varje region och populär sightseeingplats hade vidtagit olika åtgärder för att dela upp resenärerna i mindre grupper. Viktiga sevärdheter som Förbjudna staden krävde förbokning av biljetter och gjorde inträdesbiljetterna begränsade. Dessutom har Alipay-verifieringar använts i viktiga städer för att säkerställa att resenärer inte har varit i högriskområden och temperaturmätningar har gjorts överallt i landet.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This