Digital marknadsföring i Kina 2021

feb 19, 2021 |
Bloggartiklar

2020 innebar en aldrig tidigare skådad motgång för oss både nationellt och globalt. Företag som tidigare existerade har plötsligt försvunnit, och företag från olika branscher måste plötsligt förlita sig på onlinekanaler mycket mer än de var vana vid. En del lyckligt lottade har gjort sina förberedelser väl, medan andra blev lite överraskade och behöver börja sin digitala resa. Kina har legat i framkant när det gäller digitaliseringsutveckling och dess digitaliseringsutveckling har varit häpnadsväckande. I den här artikeln ska vi kortfattat titta på några trender inom digital marknadsföring i Kina 2021.

Kort video, social e-handel och trafik från privata domäner skulle bli ännu viktigare

Enligt data från SocialBeta anses kortvideo, social e-handel och trafik från privata domäner vara de tre bästa marknadsföringsmetoderna att titta närmare på baserat på den undersökning som gjorts med annonsörer i Kina.

Social e-handel avser processen att tillämpa sociala medier och e-handelsfunktioner som att följa, dela, kommentera och interagera i e-handelns köptjänster för att ge en bättre och mer social köpupplevelse. Social e-handel fungerar som en shoppingguide för att locka potentiella kunder, och skapar dessutom interaktion mellan varumärket och kunderna. Ur ett varumärkesperspektiv kan detta öka kundlojaliteten, och ur ett kundperspektiv skapar det en känsla av delaktighet.

Trafik med privata domäner avser ett socialt nätverk som en WeChat-grupp och WeChat-miniprogram med registrerade medlemmar, som skapats och ägs av ett varumärke. Ett kosmetikamärke kan t.ex. skapa flera WeChat-grupper (var och en kan ha upp till 500 WeChat-användare) och genom offline- och onlineaktiviteter kan kunder läggas till i WeChat-gruppen. Varumärket kan sedan göra försäljnings- och marknadsföringsrelaterade aktiviteter i gruppen utan att spendera några reklampengar och människor i gruppen är också deras riktade kunder.

KOL/KOC-marknadsföring kommer att spela en ännu viktigare marknadsföringsroll

Varumärken förlitar sig ofta på KOL/KOC för produktsådd, försäljningskonvertering och varumärkesändamål. Även om en av de största utmaningarna med att använda KOL kan vara att spåra uppgifternas äkthet, vilket gör det svårt att verkligen värdera effektiviteten i ett KOL-samarbete. Samarbetet med KOC har fått allt större uppmärksamhet från annonsörerna. KOC delar ofta med sig av sina verkliga erfarenheter ur ett kundperspektiv, vilket skulle leda till mer förtroende och känslomässig resonans för andra potentiella kunder. Även om deras följarbas är mindre än traditionella KOL, men följarkvaliteten kan till och med vara högre. År 2021 behöver en marknadsförare inte bara förlita sig på KOLs massföljarbas för varumärkesändamål, utan också förlita sig på KOCs för att ersätta KOL för att skapa mer pålitliga produktdiskussioner.

Med implementeringen av 5G kommer hastigheten för mobilt internet att bli ännu snabbare. I ett starkt digitaliserat samhälle som Kina, där mobila appar är starkt integrerade i människors vardag, kommer den ökade internethastigheten att driva den digitala utvecklingen ännu längre, vilket kan leda till uppgraderade och nya digitala marknadsföringsmetoder.

Som marknadsförare är det verkligen spännande att se vilka kommande förändringar som kommer att ske i Kinas digitala marknadsföringsvärld 2021.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This