Digitala marknadsförings trender i Kina 2021
Insikter | Februari 2021

2020 gav oss en aldrig tidigare skådad motgång inom landet och globalt. Företag som tidigare fanns har plötsligt försvunnit, och företag från olika branscher måste plötsligt förlita sig på onlinekanaler mycket mer än de var vana vid. Några lyckliga har gjort sina förberedelser bra, medan vissa det fångade lite off-guard och behöver starta sin digitala resa. Kina har legat i framkant när det gäller digitaliseringsutveckling och dess digitaliseringsutveckling har varit häpnadsväckande. I den här artikeln kommer vi kort att undersöka några digitala marknadsföringstrender i Kina under 2021.

Kort video, social e-handel och privat domäntrafik skulle bli ännu viktigare

Enligt data från SocialBeta anses kort video, social e-handel och privat domäntrafik som de 3 bästa marknadsföringsmetoderna att titta på baserat på undersökningen som gjorts med annonsörer i Kina.

Social e-handel hänvisar till processen att tillämpa sociala medier och e-handelsfunktioner som att följa, dela, kommentera och interagera med köptjänster för e-handel för att ge en bättre och mer sällskaplig köpupplevelse. Social e-handel fungerar som en shoppingguide för att locka potentiella kunder, liksom det skapar interaktion mellan varumärket och kunderna. Ur ett varumärkes perspektiv kan detta öka kundens klibbighet, och ur kundperspektiv skapar det en känsla av delaktighet. 

Privat domäntrafik hänvisar till ett socialt nätverk som en WeChat-grupp och WeChat miniprogramregistrerade medlemmar, skapade och ägda av ett varumärke. Till exempel kan ett kosmetiskt varumärke skapa flera WeChat-grupper (var och en kan ha upp till 500 WeChat-användare) och genom offline- och onlineaktiviteter kan kunder läggas till i WeChat-gruppen. Varumärket kan sedan göra försäljnings- och marknadsföringsrelaterade aktiviteter i gruppen utan att spendera några reklampengar och människor i gruppen är också deras riktade kunder.

KOL/KOC-marknadsföring kommer att spela en ännu viktigare marknadsföringsroll

Varumärken förlitar sig ofta på KOL/KOC för produktsådd, försäljningskonvertering och varumärkesändamål. Även om en av de största utmaningarna för att använda KOLs kan vara att spåra data äktheten som gör det svårt att verkligen värdera effektiviteten i ett KOL-samarbete. Samarbetet med KOC har fått allt mer uppmärksamhet från annonsörerna. KOC delar ofta med sig av sin sanna erfarenhet ur ett kundperspektiv, vilket skulle leda till fler förtroenden och känslomässig resonans för andra potentiella kunder. Även om deras följarbas är mindre än traditionella KOLs, men följarkvaliteten kan till och med vara högre. År 2021 måste en marknadsförare inte bara förlita sig på KOLs massföljarbas för varumärkesändamål, utan också förlita sig på KOCs för att ersätta KOL för att skapa mer pålitliga produktdiskussioner.

Med implementeringen av 5G kommer hastigheten på mobilt internet att vara ännu snabbare. I ett starkt digitaliserat samhälle som Kina där mobila APPs är starkt integrerade i människors vardag kommer den ökade internethastigheten att driva den digitala utvecklingen ännu längre, och en uppgraderad och ny digital marknadsföring kan inkuberas.

Som marknadsförare är det verkligen spännande att se vilka de kommande förändringarna i Kinas digitala marknadsföringsvärld kommer att bli 2021.

Du har prenumererat!

Dela detta