WeChat utvecklar kontinuerligt sina funktioner på plattformen, och det är viktigt för varumärken att hålla sig uppdaterade om dessa förändringar för att säkerställa att deras närvaro på WeChat är optimerad i enlighet med detta. Vid det senaste offentliga seminariet presenterade WeChat uppdaterade funktioner som sätter kvalitet före kvantitet. På NBH ser vi två huvudsakliga WeChat-uppdateringar som är viktiga att notera ur ett marknadsföringsperspektiv.
RANKNING AV ARTIKLAR SOM PUSHATS
De artiklar som pushas från public accounts kommer inte längre att rangordnas baserat på publiceringstid. Visningssekvensen kommer att vara slumpmässig enligt uppdateringsresultatet, och uppdateringen kallas ”optimering av effektiv läsning” av WeChat-teamet. Denna funktion har nyligen uppdaterats, och människor kan fortfarande välja att läsa baserat på tidslinje som ett alternativ.
Detta kräver att varumärkena håller ännu högre kvalitet på innehållet istället för att ofta försöka få fler visningar.
MEDDELANDE & KOMMENTARER OMRÅDE SOM BBS
Meddelande- och kommentarsfältet för offentliga konton är en bra plats för läsarna att kommunicera och uttrycka sina känslor. WeChat har nu uppdaterat området till att mer likna BBS-funktionen. Varumärken kan svara på kommentarer och meddelanden under detta avsnitt och kan välja vilka kommentarer som ska visas. Denna funktionsuppdatering har kraftigt förbättrat den dagliga kommunikationen och interaktionen mellan kontoägare och läsare samtidigt som WeChats kommunikationsfunktion har blivit mer humaniserad.
För varumärken innebär detta en högre standard för kontoansvariga att hålla regelbunden kommunikation med följare istället för att bara skicka ut budskap.