Hur man skapar gratis exponering och medvetenhet

dec 21, 2019 |
Bloggartiklar

I marknadsföringsvärlden verkar det som om ingenting är gratis. Även för innehåll på en officiell plattform måste du anställa personer för att publicera och hantera inlägg för att få möjlig exponering. Så hur kan detta vara sant? Kan ett varumärke få gratis exponering? Jag tror att svaret är ja, särskilt med utvecklingen av ett socialt nätverk. Problemet är att om du bara fokuserar på att pusha innehåll, ignorerar du möjligheten att interagera med din publik.

För varumärken som vill utforska den kinesiska marknaden och göra ett försök är det första mycket viktiga steget att bygga upp sitt rykte, eftersom vi har sett många fall där man börjar utomlands och blir populär i Kina genom UGC-innehåll.

Vi lever i en värld av kommentarer och delningar, så missa inte chansen att få ditt varumärke exponerat från andra människors mun till mun-metoden.

Frågan är ”Hur driver man UGC?”.

Om du har budget kommer detta inte att vara ett problem för dig. Med enkla incitament och uppmuntran kommer du att kunna vinna människors tillgivenhet.

Om du inte har en budget är detta fortfarande möjligt. Kom ihåg nedanstående viktiga punkter; gratis marknadsföringsexponering är bara ett enkelt steg.

SERVICE & VÅRD

God service och omsorg är ett måste för alla branscher och det är också det första steget för att bli omtyckt av dina kunder. Om du inte kan tillhandahålla den service och omsorg som de vill ha, hur kommer folk då att minnas dig och marknadsföra dig? För kineser är det ännu viktigare när du är ett utländskt varumärke; de kommer att känna sig överlyckliga när de får omsorg och service när de inte förväntat sig det.

Om du äger en restaurang är en meny på kinesiska ett måste med rekommendationer om det bästa valet med en beskrivning av smak och doft för att undvika missförstånd. Om du äger en butik kommer en skatteåterbäringsguide på kinesiska att vara till stor hjälp. Och om du kan erbjuda exklusiva rabatter och/eller gåvor kommer detta att vara en bidragande faktor till att konvertera till försäljning. Om du är en destination kommer en kinesisktalande reseledare att hjälpa dem att njuta av turen istället för att försöka förstå vad du säger på ditt språk. Service och omsorg täcker många områden; genom att tänka ur konsumentens perspektiv kommer du att få rätt svar.

GLÖM INTE ATT PÅMINNA

Kineser är relativt introverta, så de kommer inte alltid att visa sina känslor så direkt. Men de älskar att dela med sig av sina erfarenheter på sociala medier. Det är viktigt att alltid påminna människor om att dela sina kommentarer om ditt företag så att de inte glömmer bort det.

Påminnelsen kan finnas på en affisch i kassan, en etikett på din produkt eller kombineras med personalens hälsningsfras. Detta kommer inte att kosta dig mycket tid och energi, och resultaten kommer att stödja framtida konsumenters beslut.

TACK OCH INTERAGERA

Människor blir alltid glada om deras frågor och kommentarer tackas och besvaras, särskilt från den officiella sidan. Om du får någon uppmuntran eller något erkännande från din kinesiska gäst, tveka inte att be dem dela med sig. De kommer mer än gärna att dela sina rekommendationer och dina sidor på sociala medier med sina vänner.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This