Betydelsen av online-PR i Kina

maj 14, 2021 |
Bloggartiklar

Public Relations (PR) är globalt sett en mycket kraftfull form av kommunikation. PR och online-PR i Kina är en av de mest kostnadseffektiva formerna av kommunikation för att utveckla bilden av och ryktet för ditt företag, varumärke eller produkt.

Online-PR är mycket viktigt i Kina

Online-PR är ett av de viktigare PR-formaten i Kina och anledningen till detta är att nyhetskällor på nätet är den viktigaste informationskällan för kineser. Särskilt för den målgrupp som kan vara intresserad av nordiska produkter. Kineserna har en allt större köpkraft och inser vikten av att balansera pris och produktkvalitet. Denna målgrupp föredrar att läsa nyheter online. Därför är det oerhört viktigt att ha ett starkt fokus i sin strategi när det gäller PR på nätet.

Så skapar du en bra PR-berättelse på nätet

Berättelserna för online-PR måste vara mer konkreta och exakta eftersom avg. tidsåtgången för att läsa online-artiklar är mindre men oftare jämfört med traditionell PR. Onlinemedier är hungriga efter nya berättelser och därför kommer du att upptäcka att story pitching eller pressmeddelanden kommer att tas ombord av onlinemedierna relativt enkelt så länge du producerar kvalitetsinnehåll som är tydligt till punkten.

Oavsett om du är ett detaljhandelsvarumärke eller ett B2B-företag finns det många lämpliga vinklar att hitta från din berättelse som kan pitchas för individen. En annan stor fördel med att investera i online-PR är att skapa sökoptimering med relevant innehåll kring ditt varumärke eller företag.

Här är några av de viktigaste nya online-medierna att ta hänsyn till:

  • Sina: Sina äger Sina Weibo och är en av de viktigaste webbportalerna i Kina.
  • Sohu: Ett av de tidigaste portalmedierna i Kina och med en stark bas av användare och erkännande, fortfarande ett av de mest inflytelserika onlinemedierna i Kina.
  • 163 / Netease: news.163.com: Affärsområde som omfattar portalmedia, spel, e-posttjänst, Netease har stort inflytande inom informations- och nyhetsspridning.
  • QQ Nyheter: Tillhör Tencent-gruppen, QQ News ansluten till ett av de bästa kommunikationsverktygen QQ i Kina, har snabb nyhetsspridningshastighet och direktkanal.
  • Renmingwang (Folkets dagstidning): En av de mest inflytelserika nyhetsmedierna i Kina med bakgrund i regeringen.
  • Pressbyrån Xinhua (Nya Kina): Huvudnyhetsnav för Kina med filialer för globala nyheter runt om i världen.
  • Fenghuang (lfeng): Ifeng har sina rötter i Hongkong och är ett ledande medium för information runt om i världen.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This