NBH ger dig sina undersökningar för 2022: Vi listar fem trender att hålla ett öga på!

jan 17, 2022 |
Ta nästa steg i din marknadsföring i Kina med våra Insights

NBH har under 2021 följt och analyserat Kinas digitala trender, nu är det dags att blicka framåt och se vad som förväntas slå igenom år 2022?

Vilka trender kommer att fortsätta växa och vilka är här för att stanna, och vilka nya trender kommer att blomstra?

NBH har valt att lista 5 trender, vi kommer att dyka ner i teknikvärlden, grön hållbarhet, effekterna av Ai, digital valuta och de stigande lägre städerna.

1. Metaverse kräver nytänkande

År 2022 kommer begreppet metaverse att spridas över hela världen och kanske särskilt i Kina. Metaverse, som ibland också kallas ”den tredje generationen av internet”, förväntas få en enorm inverkan under de kommande 10-15 åren och i grunden förändra vår syn på internet.

I Kina är metaverse redan en vanlig internetterm. Landets särpräglade digitala e-landskap förväntas ge Kina en fördel i utvecklingen av denna nya verklighet. Företag som Tencent och Alibaba utvecklar och erbjuder redan superappar som ger möjligheter till spel, nätverkande på sociala medier, shopping etc. inom samma ekosystem.

Kinas digitala landskap är så annorlunda än västvärldens, vilket innebär att företag som vill verka på den kinesiska marknaden också måste förbereda sig för en helt unik metaversa.

Är du redo för Metaverse?

  • LinkedIn
  • Facebook

2. Den gröna vågen skapar gröna möjligheter, både för B2B och B2C

Kina siktar på att nå sin koldioxidutsläppstopp senast 2030. Efter 2030 kommer landets utsläpp gradvis att minska för att 2060 vara helt koldioxidneutrala. Dessa ambitiösa mål har stimulerat en våg av nya teknikföretag och företag som utvecklar produkter och lösningar för en grön omställning. Kina står t.ex. för 61% av världens elbilsmarknad. Denna marknad, tillsammans med batterier och hållbara material, förväntas fortsätta växa under 2022. Vi ser förmodligen bara början på denna gigantiska omvandling.

Den gröna trenden syns också inom B2C, där den nya generationen kunder ”GenZ” driver fram nya shoppingmönster. Under 2022 förväntas marknaden för hållbara produkter och kläder växa. Kunderna kommer att välja sina varor med större omsorg och KOLs kommer att fortsätta att ersättas av COLs.

3. Effekterna av Ai

Framför allt under de senaste två åren har Kina gjort enorma framsteg när det gäller utvecklingen av artificiell intelligens. Kina beskrivs som ledande inom den globala Ai-forskningen, både kvalitativt och utifrån det stora antalet genomförda undersökningar.

Ett bra exempel på hur företag kan använda Ai på detaljhandelsmarknaden är det kinesiska snabbmodevarumärket Shein. Shein använder en Ai-engine för att snabbt kunna fånga upp nya trender bland kunderna. På så sätt kan de anpassa sina kollektioner, produktion, lagring och leverans samtidigt till marknadens efterfrågan. Tidigare har företaget Zara varit världsledande i produktionsledet och har en rekordlång ledtid på tre veckor. Med hjälp av Ai har Shein kunnat reducera detta till det otroliga resultatet av endast tre dagar. Ett annat bra exempel är utvecklingen av Ai influencers. Kina lanserade sin första ”metamänniska” 2021, vid namn Ayayi. I maj 2021 debuterade Ranmai Technology med lanseringen av Ayayis egen lilla röda bok, Xiaohongshu, med kontonamnet Ayayiii. Hennes första inlägg genererade nästan 3 miljoner visningar och 40 000 följare under en natt.

”Ai Influencers” eller ”meta-human” är något vi förväntar oss att se mer av under 2022.

  • LinkedIn
  • Facebook
Ayayi, är hon verklig?

4. Den nya digitala valutan: eCNY

Kina tar ledningen i den globala tävlingen om att lansera en digital valuta. Under 2021 testade Kina sin digitala valuta ”eCNY” i större städer som Shenzhen, Peking och Shanghai, men det var fortfarande oklart när den digitala valutan faktiskt skulle lanseras. Det står nu klart att People’s Bank of China år 2022 kommer att göra en mjuk lansering under vinter-OS i Peking.

Lanseringen blir vägledande för den digitala infrastrukturen och kommer att påverka andra länder som för närvarande utvecklar sin egen digitala centralbanksvaluta. Kommer eCNY att hålla som en ”produkt” i den finansiella teknikens infrastruktur? Och hur kommer det att påverka den digitala marknaden?

Detta kommer säkert att bli intressant att följa. Men framför allt visar Kina än en gång sitt globala inflytande och sin digitala utveckling.

5. Den stigande marknaden i Lower-tier city

Efterfrågan på livsstils- och lyxprodukter i Kinas större städer förväntas ha nått sin topp. Levnadsstandarden är generellt sett hög och den kraftigt ökade konsumtionen i dessa städer har under senare år börjat mattas av. Det innebär att många företag och varumärken istället riktar in sig på Kinas mindre städer. Kinas mindre städer har tidigare betraktats som en marknad för främst inhemska produkter. Men med stigande standard och högre löner i kombination med låga levnadskostnader har befolkningen i mindre städer blivit den viktigaste drivkraften för tillväxten på Kinas konsumentmarknad. Som exempel kan nämnas att så många som 70 % av Alibabas nyregistrerade kunder kommer från mindre städer.

År 2022 förväntas denna trend fortsätta och de mindre städerna i Kina kommer att bli det nya fokusområdet för många företag och varumärken.

  • LinkedIn
  • Facebook
Skyskrapa Suzhou, Kina 2nd tier city

Kina är helt klart ett land med globalt inflytelserika tekniktrender.

Några andra exempel på trender som NBH tror kommer att fortsätta under 2022 är:

  • livestream shopping
  • Grön shopping
  • De stora shoppingfestivalerna kommer fortfarande att vara 618 och 11.11.

Under de senaste åren har många varumärken också utvecklat sin anpassning till språk- och kulturbarriären för att nå ut till världens näst största ekonomi. Detta är något vi hoppas få se mer av.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.