loader image
NBH-guiden: Möt Douyin, Tiktoks Kinesiska motsvarighet. Hur kan du som marknadsförare använda Douyin för din närvaro på nätet i Kina?
Guider

Om vi säger Doyin säger det kanske inte så mycket, men om vi säger Tiktok hoppas jag att du är med på det!

Även om Tiktok är den västerländska versionen av Douyin finns det många stora skillnader. Som så ofta när det gäller det digitala Kina är nya plattformar snabbare anammade av användarna och snabbt accepterade som marknadsföringsverktyg. I västvärlden är Tiktok främst en app för unga vuxna och tonåringar, men Douyin används av alla åldrar och alla typer av personer.

Appen har på kort tid, sedan den dök upp 2016, blivit en oöverträffad succé. Det är rimligt att hävda att den är det mest framgångsrika digitala fenomenet i Kina någonsin.

Men vad är nyckeln till framgång och hur kan du som marknadsförare i Kina använda den?

NBH ger dig en kort inblick och en presentation!

  • LinkedIn
  • Facebook

Bakgrunden till Douyin

Douyin lanserades ursprungligen 2016 av företaget ByteDance. Den västerländska versionen av Tiktok släpptes 2017 men blomstrade inte förrän 2018. Det är viktigt att förstå att Tiktok och Douyin är två olika men likartade appar som ligger på olika servrar och inte har några andra kopplingar till varandra än moderbolaget. 

Douyin är på många sätt en mycket enkel app som ger användaren möjlighet att spela in korta videor (15 sekunder till 10 minuter) med filter och titta på videor (15 sekunder till 10 minuter) i ett oändligt flöde. De användarvänliga funktionerna gör det enkelt för vanliga människor att vara kreativa och lekfulla. Faktum är att det mesta av innehållet på Douyin produceras av vanliga användare.

Grundaren Zhang Yiming har skapat en AI-baserad algoritm som lär sig användarnas beteende för att anpassa och skräddarsy innehållet. Förutom Douyin har Zhang Yiming också skapat nyhetsappen Toutiao, som också har fått stor spridning i Kina. Kanske får vi möjlighet att återkomma till den senare i vår serie insikter.

Några siffror

  • Douyin nådde över 180 miljoner aktiva användare på bara två år efter lanseringen.
  • Det beräknas ha över 600 miljoner dagliga användare i slutet av 2022.
  • Det förutspås ha över 800 miljoner dagliga användare år 2025.
  • Den genomsnittliga Douyin-användaren tillbringar cirka 120 minuter per dag i appen.
  • Den dagliga användningstiden har ökat med 25 % per år sedan lanseringen.

Nyckeln till framgång

Den enkla förklaringen till Douyins stora framgång är den välutvecklade tekniska plattformen med sofistikerade algoritmer. Algoritmerna styr innehållet mot den specifika användarens beteendemönster för att väcka så mycket intresse som möjligt. Eftersom innehållet anpassas till användaren är inget flöde exakt lika det andra.

Användaren har också begränsade möjligheter att påverka innehållet genom till exempel sökningar. En video visas och kan antingen ses eller klickas bort. Algoritmerna får direkt information om vilket material som uppskattas eller inte.

Douyin har också marknadsfört appen till precis rätt målgrupp, nämligen tidiga anpassare. Till en början yngre kvinnor i mitten eller början av 20-årsåldern. Med ökad popularitet har appen sedan dess spridits till olika åldrar och kön.

Alla dessa faktorer kan sammanfattas i att de släppte en välutvecklad app till exakt rätt målgrupp vid exakt rätt tidpunkt. Och låt oss vara ärliga, är inte en bra produkt och rätt marknadsföring receptet för framgång?

  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: Appstore. Douyin tar över scenen för e-handel.

Varför använda Douyin för marknadsföring

Det första och mest uppenbara skälet till att inkludera Douyin i din marknadsföringsplan är att ingen annan app kan få så stor synlighet på så kort tid som Douyin.

De har också många lämpliga lösningar, t.ex:

  • Direktlänkning till e-handelsbutiker om du har fler än 10 videor publicerade.
  • Ett egenutvecklat ekosystem för e-handel där användaren kan göra inköp direkt i appen.

Med sin ständigt växande användarbas och sitt ekosystem för e-handel är det rimligt att tro att den främst är avsedd för B2C. Och självklart kan man inte dölja det faktum att det är enormt för B2C. Kläder, kosmetika och mat är de överlägset mest populära e-handelskategorierna på Douyin. Men å andra sidan ger det också många möjligheter för B2B.

Eftersom konkurrensen inte är lika hård när det gäller B2B-företag som marknadsför sig via Douyin finns det möjligheter att nå ut till sina kunder på ett kreativt, nytt och roligt sätt. Varför inte filma från produktionen eller filma en handledning med för- och nackdelar med att använda din produkt?

Hur du använder Douyin för marknadsföring

Det finns olika konton som kan användas för marknadsföring på Douyin. Det finns både certifierade konton och företagskonton. Om du vill profilera dig själv är ett certifierat konto det rätta sättet, men för företag är ett företagskonto det enklaste sättet. Det finns många fördelar med att skaffa ett företagskonto, bland annat möjligheten att göra längre videor, få tillgång till annonsering, klistermärke-adds och mer synlighet genom algoritmerna.

En annan stor fördel med att ha ett företagskonto är att när du blir godkänd av Douyin får du mycket kredit. Det blir helt enkelt mer pålitligt.

Det är också viktigt att komma ihåg att Doyin först och främst är en videoapp med musik. För att fånga intresse och skapa synlighet är det därför viktigt att anpassa sig till plattformen. Skapa kreativt och spännande material som känns äkta och välproducerat.

Arbeta med KOL:s

Det mest effektiva sättet att få synlighet för Doyin är att arbeta med KOL:s. KOL:n har redan sin fanbas och algoritmen når ut till dess följare. Om du som ska göra ett samarbete med en KOL är det därför viktigt att välja någon som når ut till vår målgrupp.

  • LinkedIn
  • Facebook

NBH har många års erfarenhet av digital marknadsföring i Kina. Vår expertis är tillgänglig i både Europa och Kina.

Få de senaste nyheterna om Kina genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev, kontakta oss eller boka ett möte. Hitta mer information om oss, boka ett möte och registrera dig för vårt nyhetsbrev.

Dela detta