NBH-guiden: Möt Douyin, mamman till Tiktok. Hur kan du som marknadsförare använda Douyin för din närvaro på nätet i Kina?

aug 26, 2022 |
Douyin/Tiktok | Guider

Om vi säger Douyin kanske det inte säger er så mycket, men om vi säger Tiktok hoppas jag att ni är med på det!

Även om Tiktok är den västerländska versionen av Douyin, finns det många stora skillnader. Som så ofta när det gäller det digitala Kina anammas nya plattformar snabbare av användarna och blir snabbt accepterade som marknadsföringsverktyg. I väst är Tiktok främst en app för unga vuxna och tonåringar, men Douyin används av alla åldrar och alla typer av personer.

Appen har på kort tid, sedan den lanserades 2016, vuxit fram som en makalös succé. Det är rimligt att hävda att det är det mest framgångsrika digitala fenomenet i Kina någonsin.

Men vad är nyckeln till framgången, och hur kan den användas för dig som marknadsförare i Kina?

NBH ger dig en kort inblick och presentation!

  • LinkedIn
  • Facebook

Bakgrunden till Douyin

Douyin lanserades ursprungligen 2016 av företaget ByteDance. Den västerländska versionen av Tiktok lanserades 2017 men slog inte igenom förrän 2018. Det är viktigt att förstå att Tiktok och Douyin är två olika men liknande appar, som ligger på olika servrar och inte har några andra kopplingar till varandra än moderbolaget.

Douyin är på många sätt en mycket enkel app som ger användaren möjlighet att spela in korta (15 sekunder till 10 minuter) videor med filter och titta på (15 sekunder till 10 minuter) videor i ett kontinuerligt oändligt flöde. De användarvänliga funktionerna gör det enkelt för vanliga människor att vara kreativa och lekfulla. Faktum är att det mesta av innehållet på Douyin produceras av vanliga användare.

Grundaren Zhang Yiming har skapat en AI-baserad algoritm som lär sig av användarnas beteende för att justera och skräddarsy innehållet. Förutom Douyin har Zhang Yiming också skapat nyhetsappen Toutiao, som också har fått stor spridning i Kina. Kanske får vi tillfälle att återkomma till det senare i vår serie om insikter.

Några siffror

  • Douyin nådde över 180 miljoner aktiva användare på bara två år efter lanseringen
  • Den beräknas ha över 600 miljoner dagliga användare i slutet av 2022
  • Den förutspås ha över 800 miljoner dagliga användare 2025
  • Den genomsnittliga användaren av Douyin spenderar cirka 120 minuter per dag på appen
  • Den dagliga användartiden har ökat med 25% per år sedan lanseringen

Nyckeln till framgång

Den enkla förklaringen till Douyins stora framgångar ligger i den välutvecklade tekniska plattformen med sofistikerade algoritmer. Algoritmerna styr innehållet mot den specifika användarens beteendemönster för att väcka så mycket intresse som möjligt. Eftersom innehållet anpassas efter användaren är inget flöde exakt det andra likt.

Användaren har också begränsade möjligheter att påverka innehållet genom t.ex. sökningar. En video visas och kan antingen visas eller klickas bort. Algoritmerna får direkt information om vilket material som uppskattas eller inte.

Douyin har också marknadsfört appen till precis rätt målgrupp, tidiga anpassare. Initialt yngre kvinnor i mitten eller början av 20-årsåldern. Med ökad popularitet har appen sedan dess spridits bland olika åldrar och kön.

Alla dessa faktorer kan sammanfattas i att de släppte en välutvecklad app, till exakt rätt målgrupp, vid exakt rätt tidpunkt. Och låt oss vara ärliga, är inte en bra produkt och rätt marknadsföring receptet på framgång?

  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: Appstore. Douyin tar över scenen för e-handel.

Varför använda Douyin för marknadsföring

Det första och mest uppenbara skälet till att inkludera Douyin i din marknadsföringsplan är att ingen annan app kan få så stor synlighet på så kort tid som Douyin. Läs mer om hur vi arbetar med Douyin här.

De har också många lämpliga lösningar som t.ex:

  • Direktlänkning till e-handelsbutiker, om du har fler än 10 videor publicerade
  • Ett egenutvecklat inbyggt ekosystem för e-handel där användaren kan göra inköp direkt i appen

Med sin ständigt växande användarbas och sitt ekosystem för e-handel är det rimligt att tro att det främst är för B2C. Och naturligtvis kan du inte dölja det faktum att det är enormt för B2C. Kläder, kosmetika och livsmedel är de överlägset mest populära e-handelskategorierna på Douyin. Men å andra sidan innebär det också många möjligheter för B2B.

Eftersom konkurrensen inte är lika hård när det gäller B2B-företag som marknadsför sig via Douyin, finns det möjligheter att nå ut till sina kunder på ett kreativt, nytt och roligt sätt. Varför inte filma från produktionen eller filma en tutorial med för- och nackdelar med att använda din produkt?

Hur man använder Douyin för marknadsföring

Det finns olika konton som kan användas för marknadsföring på Douyin. Det finns både certifierade konton och företagskonton. Om du vill profilera dig är ett certifierat konto rätt väg att gå, men för företag är ett företagskonto det enklaste sättet. Det finns många fördelar med att skaffa ett företagskonto, bland annat möjligheten att göra längre videor, få tillgång till reklam, sticker-adds och mer synlighet genom algoritmerna.

En annan stor fördel med att ha ett företagskonto är att när du väl har godkänts av Douyin får du en hel del kredit. Den blir helt enkelt mer tillförlitlig.

Det är också viktigt att komma ihåg att Douyin först och främst är en videoapp med musik. För att fånga intresset och skapa synlighet är det därför viktigt att anpassa sig till plattformen. Skapa kreativa och spännande material som känns äkta och välproducerade.

Arbeta med KOL:s

Det mest effektiva sättet att få synlighet på Doyin är att arbeta med KOL:s. KOL har redan sin fanbase och algoritmen når ut till sina följare. Om du vill göra ett samarbete med en KOL är det därför viktigt att välja någon som når ut till vår målgrupp. Läs vår insikt om KOL-marknadsföring här.

  • LinkedIn
  • Facebook

NBH har mångårig erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring i Kina. Vår expertis finns tillgänglig i både Europa och Kina.

Få de senaste Kina-nyheterna genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev, kontakta oss eller varför inte boka ett möte.

Ready to reach the
Chinese market online?

Book a free consultation with NBHs experts to assess the right way forward for your company toward China’s digital market.

YOUR CHINA BRAND TEAM

We are experts in how to target your digital marketing in China.

Share This