Är du redo för Metaverse?

Jul 29, 2022 |
Blogg artiklar

I västvärlden har termen "Metaverse" blivit alltmer utbredd. Man skulle kunna säga att det är ett av de stora modeorden för 2022. Det är bekvämt att tro att boomen är nära kopplad till Facebooks namnbyte till Meta, men i själva verket är Metaverse inget nytt koncept. Virtuella universum har funnits länge, och interaktiva gemenskaper finns inom en mängd olika områden som spel, konst, kulturaktiviteter, fastigheter, mode och mycket mycket mer.

Som marknadsförare är det viktigt att följa med i nya rörelser och utvecklas med de senaste trenderna. I denna insikt ger NBH dig en snabbguide om vad du bör veta om metaversum i Kina. 

Vad är ett metaverse?

Metaverse kan grovt beskrivas som virtuella världar där människor kan spela, leva och interagera genom avatarer. Metaverken är fortfarande tidigt i sin utveckling och det finns inte ett enda metaverk som alla kan vända sig till. Det är som flera små parallella universum som lägger det tredimensionella lagret till webben och skapar en mer autentisk och naturlig upplevelse. Detta görs med hjälp av tekniken för förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR) som under de senaste åren har blivit mycket billigare och kraftfullare.   

Inom en snar framtid kommer många sociala interaktioner, affärsinteraktioner och underhållning att ske i denna helt nya värld. Tänk dig att ha möten, avsluta affärer, titta på en ny lägenhet eller gå på en Rihanna-konsert var du än befinner dig i världen. Metaverse ger också möjlighet att vara någon annan och låta kreativiteten flöda fritt.

  • LinkedIn
  • Facebook

Metaverse i Kina

I Kina har metaverset utvecklats genom en gradvis övergång, med början omkring 2010. I dag investerar de stora kinesiska teknikjättarna massivt i metaversum. Företag som Alibaba, Tencent, NetEase och ByteDance förväntas leda tävlingen. Några av KOL:s mest inflytelserika teknikprofiler i Kina har förklarat att de investerar i nystartade företag med anknytning till metaversum. Samtidigt övervakar regeringen noga utvecklingen och inför nya standarder, långt före västvärlden. De kinesiska "megaapparna" och ekosystemen för digitala funktioner gör de kinesiska konsumenterna mer öppna för nya tekniker och för att använda metaverset för andra dagliga uppgifter än underhållning.

Metaversen har särskilt lockat generation Z. Generation Z föddes i slutet av 1990-talet och är ivriga att uttrycka sin individualitet och identitet långt från normer, familjer och begränsningar. GenZ är den största gruppen av internetanvändare i Kina och den potentiella marknaden är enorm. Läs mer om GenZ:s framväxt i Kina här.

Det kanske inte sker i dag eller ens i år, men vi kan med säkerhet säga att metaversummet är en del av den nya verkligheten.

Några bra exempel på användningen av metaverse i Kina

  • Meta-influencer

I maj 2021 skapade företaget Ranmai Technology Ayayi. Ayayi är Kinas första "metamänniska" eller "metainfluencer". Ayayi ser ut som en riktig människa och hennes utseende är mycket mer realistiskt än tidigare former av virtuella idoler. När hon gjorde sitt första inlägg hade hon nästan 3 miljoner visningar och fick över 40 000 följare på en natt. Hennes explosiva popularitet och växande fanskara har genererat många kommersiella framträdanden och inbjudningar till evenemang. Guerlain är det första officiella varumärket som arbetar med Ayayi.

  • LinkedIn
  • Facebook
Kosmetikmärken som MAC och L´oreal samarbetar med den virtuella influencern Ayayi.
  • Alibaba lanserar en konstutställning och symfonikonsert i metaversumet

Under dubbel 11 anordnade Alibaba en konstutställning i metaversum och en symfonikonsert i Tmall/Taobao appen för förhandsförsäljning.

  • LinkedIn
  • Facebook
Alibaba double 11 konstutställning.
  • Alibaba lanserade metaverse kosmetika

Under Double 11-festivalen fick kunder som köpte fysiska produkter i begränsad upplaga en digital samling eller NFT-tokens (Non-fungible tokens).

  • Nayuki officiell ambassadör för bubbelte-kedjan

I december 2021 presenterade den kinesiska bubblan, kedjan med 700 butiker runt om i Kina, sin metaverseambassadör "Nayuki". Nayuki är inte den enda karaktären som ger reklam för företaget. Hon har också skapat en NFT-kollektion med digitala konstleksaker.   

  • LinkedIn
  • Facebook
Virtuell ambassadör Nayuki.

NBH har många års erfarenhet av digital marknadsföring i Kina. Vår expertis är tillgänglig i både Europa och Kina.

Ta del av de senaste nyheterna om Kina genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev, kontakta oss eller boka ett möte. Mer information hittar du genom att klicka här.

Är du redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBHs experter för att bedöma vilken väg ditt företag ska ta på den kinesiska digitala marknaden.

YOUR CHINA BRAND TEAM

Vi är experter på hur du kan etablera och öka din digitala närvaro i Kina.

Dela detta