Är du redo för Metaverse?

jul 29, 2022 |
Bloggartiklar

I västvärlden har termen ”Metaverse” blivit alltmer utbredd. Man kan säga att det är ett av de stora buzzworden för 2022. Det är bekvämt att tro att boomen är nära kopplad till Facebooks namnbyte till Meta, men i själva verket är Metaverse inte ett nytt koncept. Virtuella universum har funnits länge och interaktiva communities finns inom en mängd olika områden som spel, konst, kultur, fastigheter, mode och mycket mycket mer.

Som marknadsförare är det viktigt att hänga med i svängarna och utvecklas i takt med de senaste trenderna. I denna inblick ger NBH dig en snabbguide om vad du bör veta om metaversen i Kina.

Vad är metaverse?

Metaverse kan grovt beskrivas som virtuella världar där människor kan spela, leva och interagera genom avatarer. Metaversen är fortfarande i ett tidigt utvecklingsskede och det finns inte en enda metaverse som alla kan vända sig till. Det är som flera små parallella universum som lägger till ett tredimensionellt lager på webben och skapar en mer autentisk och naturlig upplevelse. Detta görs med hjälp av tekniken för förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR), som under de senaste åren har blivit mycket billigare och kraftfullare.

Inom en snar framtid kommer en mängd sociala interaktioner, affärsinteraktioner och underhållning att äga rum i denna helt nya värld. Tänk dig att ha möten, avsluta affärer, titta på en ny lägenhet eller gå på en Rihanna-konsert var du än befinner dig i världen. Metaverse ger dig också möjlighet att vara någon annan och släppa loss din kreativitet.

  • LinkedIn
  • Facebook

Metaverse i Kina

I Kina har metaversen utvecklats genom en gradvis övergång, med början omkring 2010. Idag investerar de stora kinesiska teknikjättarna massivt i metaversen. Företag som Alibaba, Tencent, NetEase och ByteDance förväntas leda tävlingen. Några av Kinas mest inflytelserika tech KOL:s har deklarerat att de investerar i start-ups kopplade till metaversen. Samtidigt följer regeringen noga utvecklingen och inför nya standarder, långt före västvärlden. De kinesiska ”mega-apparna” och ekosystemen av digitala funktioner gör de kinesiska konsumenterna mer öppna för nya tekniker och för att använda metaversen för andra dagliga sysslor än underhållning.

Metaversen har särskilt lockat generation Z. Generation Z som föddes i slutet av 1990-talet är ivriga att uttrycka sin individualitet och identitet långt från normer, familjer och begränsningar. GenZ är den största gruppen internetanvändare i Kina och den potentiella marknaden är enorm. Läs mer om ökningen av GenZ i Kina här.

Det kanske inte blir idag eller ens i år, men vi kan med säkerhet säga att metaversen är en del av den nya verkligheten.

Några bra exempel på användningen av metavers i Kina

  • Meta-influencern

I maj 2021 skapade företaget Ranmai Technology Ayayi. Ayayi är Kinas första ”metamänniska” eller ”metainfluencer”. Ayayi ser ut som en riktig människa och hennes utseende är mycket mer realistiskt än tidigare former av virtuella idoler. När hon gjorde sitt första inlägg hade hon nästan 3 miljoner visningar och fick över 40 000 följare under en natt. Den explosionsartade populariteten och den växande fanskaran har genererat många kommersiella framträdanden och inbjudningar till evenemang. Guerlain är det första officiella varumärket som arbetar med Ayayi.

  • LinkedIn
  • Facebook
Kosmetikmärken som MAC och L´oreal samarbetar med den virtuella influencern Ayayi.
  • Alibaba lanserar en metaverse-konstutställning och symfonikonsert

Under dubbel 11 var Alibaba värd för en metaverse konstutställning och symfonikonsert på Tmall / Taobao app för sin förförsäljning.

  • LinkedIn
  • Facebook
Alibaba dubbel 11 konstutställning.
  • Alibaba lanserade kosmetisk metaverse

Under Double 11-festivalen fick kunder som köpte begränsade upplagor av fysiska produkter en digital samling eller NFT (Non-fungible tokens).

  • Nayuki officiell ambassadör för bubbelteekedjan

I december 2021 presenterade den kinesiska bubblan, kedjan med 700 butiker runt om i Kina, sin metaverse-ambassadör ”Nayuki”. Nayuki är inte den enda karaktären som gör reklam för företaget. Hon har också skapat en NFT-samling med digitala konstleksaker.

  • LinkedIn
  • Facebook
Virtuell ambassadör Nayuki.

NBH har mångårig erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring i Kina. Vår expertis finns tillgänglig i både Europa och Kina.

Få de senaste Kina-nyheterna genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev, kontakta oss eller varför inte boka ett möte? Mer information hittar du genom att klicka här.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This