NBH sammanfattar framgångsrika inhemska kampanjer under Internationella kvinnodagen

mar 14, 2022 |
Bloggartiklar

I Kina har den internationella kvinnodagen (IWD) under de senaste åren fått allt större uppmärksamhet. Denna högtid har länge jämförts med Alla hjärtans dag eller Mors dag, men på senare tid har det handlat mer om att fira kvinnors framsteg i samhället och strävan efter ännu bättre möjligheter.

Jämfört med tidigare har de kinesiska kvinnornas ställning verkligen genomgått en extrem förändring. Kvinnor i dagens Kina är mer självständiga och karriärinriktade.

Så hur firar man kvinnodagen i Kina?

Internationella kvinnodagen firas med en halv dags ledighet från arbetet. Det är också vanligt att företag ger gåvor till sina kvinnliga anställda, kanske choklad- och sötsakskorgar.

Hur firar varumärken IWD?

Några av de mest sålda kategorierna bland kvinnliga konsumenter runt den 8 mars är produkter för personlig vård, parfymer och smycken. Om man tittar på de stora e-handelsjättarna som JD och Tmall har denna helgdag blivit mer som en annan shoppingfestival i Kina.

Många människor är dock emot att göra denna helgdag till en shoppinghelg. Men de varumärken som kampanjar smakfullt och med ett bra budskap kan få mycket positiv uppmärksamhet. Ett påstående som ”kvinnors egenmakt och de kinesiska kvinnornas ökade socioekonomiska status”.

Två exempel på framgångsrika inhemska kampanjer

Ett bra exempel är det kinesiska skönhetsmärket Proya Cosmetic, som 2021 genomförde en kampanj med en video tillsammans med Women’s Daily. Denna video har fram till idag fått mycket uppmärksamhet. Women’s Daily, som delvis ägs av den kinesiska regeringen, visar ytterligare ett tecken på kvinnors framsteg i Kina.

Ett annat bra exempel är det kinesiska livsstilsvarumärket Neiwai som i februari 2021 debuterade med sloganen No Body is Nobody. De har sedan dess byggt upp en serie kampanjer som utforskar mångfalden i kvinnokroppen. Dessutom lanserade de en podcastavdelning med olika ämnen om feminism. Deras filmer och foton kommer också att ställas ut i ett galleri på varumärkets offlinekontor i Shanghai.

Som ett inhemskt varumärke var Neiwai ett av de första att ta upp feminismfrågan, och den har sedan dess blivit alltmer populär i marknadsföringen av olika inhemska varumärken.

  • LinkedIn
  • Facebook

En gemensam trend som vi kan se genom olika kampanjer och shoppingfestivaler är att kunden kräver en mer personlig interaktion med varumärkena. För att bygga ett framgångsrikt varumärke krävs tydliga budskap och igenkänning. Newai och Proya är två bra exempel att följa när det gäller varumärkesstrategi i Kina.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This