loader image
NBH-guiden: Använder du WeChat med full potential?
Guider

NBH har skapat en komplett WeChat-guide där du kan lära dig allt du behöver veta om WeChat. WeChat med alla dess funktioner är ibland svårt att få grepp om hur det kan användas både ur ett användar- och företagsperspektiv. I den här insikten har vi sammanfattat ämnena i guiden. För att få tillgång till den (kostnadsfria) 19-sidiga guiden kan du ladda ner den här direkt, eller i slutet av denna summering!

Vad är WeChat?

WeChat som en gång började som en "mikromeddelande"-app är idag bortom mer än "bara" en meddelandeapp. WeChat har blivit en stor inspiration i den globala teknikvärlden, det har byggt sitt eget digitala landskap och verkar fortsätta blomstra.

WeChat lanserades 2011 av Tencent. Det började som en "mikromeddelandeapp" och har idag alla typer av funktioner som WeChat-betalning, nätverk, hitta plats, WeChat-miniprogram etc. För dem som har varit i Kina, särskilt de senaste åren, är WeChat inte en app du kan fly från. För de andra kan det vara lite svårt att förstå hur denna MonsterApp (som det ibland hänvisar till) fungerar, och särskilt hur viktiga dess funktioner kan vara när man gör affärer i Kina.

WeChat har idag 1,25 miljarder användare (Tencent, 2021), vilket är enormt om du jämför med Den kinesiska befolkningen som är 1,4 miljarder.

Säg bara att WeChat är mer än bara en app.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; dess filnamn är AdobeStock_288169732_Editorial_Use_Only-1024x684.jpeg
  • LinkedIn
  • Facebook

Olika versioner

När det gäller att göra affärer i Kina och använda WeChat som marknadsföringsverktyg är det viktigt att förstå dess struktur.

WeChat finns i två olika versioner, en inhemsk version som endast är tillgänglig i Kina och en internationell version som kan laddas ner och användas över hela världen.

Den inhemska versionen fungerar i ett separat system och har tillgång till helt andra funktioner än den som är tillgänglig internationellt. Den internationella versionen saknar många av de funktioner som gör WeChat unikt och är mer begränsat, det kan därför liknas mer vid en traditionell mikromeddelandeapp.

Officiellt konto kontra privat konto

WeChat har två olika typer av konton, personliga konton eller privata konton som du som enskild användare kan använda för att få tillgång till alla funktioner som appen erbjuder. Den andra typen av konto är det officiella kontot. Officiella konton är till för företag, varumärken och högprofilerade personer. Syftet med ett officiellt konto är att kunna kommunicera direkt med utgivare eller kunder och omdirigera dem till den egna webbplatsen eller nätbutiken. Officiella konton kan delas in i tre undergrupper.

  • Servicekonto är för att kommunicera med kunder och intressenter. Kontot har många försäljnings- och serviceorienterade funktioner
  • Prenumerationskontot fokuserar mer på marknadsföring och extern kommunikation. Detta är den enda typen av officiellt konto som kan öppnas av individer eftersom det inte kräver en företagslicens.
  • Företagskonto kan ses som en digital arbetsplatsplattform eller intranät. Den har funktioner som är mer anpassade för intern kommunikation. På många sätt är det möjligt att jämföra det med Slack eller Teams.

QR-koder

Du har förmodligen använt QR-koder tidigare, till exempel för att lägga till vänner på Snapchat eller öppna länkar till webbsidor. Men i Kina är QR-koder mycket, mycket mer och är en viktig bidragande faktor till WeChats stora framgång. QR-koder används för betalning, lägga till vänner, byta visitkort, få tillgång till offentliga tjänster, tippa på barer och mycket mer.

QR-koden är en grundläggande del av WeChats ekosystem och praktiskt taget alla som gör affärer i Kina använder dem på ett eller annat sätt.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; dess filnamn är wechat_app_digital_payment_via_qe_code.jpg
  • LinkedIn
  • Facebook

Massor av funktioner och ännu fler möjligheter

WeChat är unikt på många sätt och det faktum att det används både privat och i affärer innebär att dess potential är enorm. Men potentialen ligger inte bara i förmågan att kommunicera. Med sina olika funktioner har WeChat gått från en mikromeddelandeapp till en Mega-App som enkelt uttryckt kan hantera nästan vad som helst.

Några av dessa nyckelfunktioner inkluderar:

  • WeChat Networking: Med nätverk menar vi alla typer av nätverk. Mellan vänner, familj, medarbetare. E-post har i Kina blivit lite "unfashion", människor använder hellre WeChat när de gör affärer. Skapa gruppchattar, video, skicka dokument etc.
  • WeChat Moments: Moments fungerar som en nyhetsfeed som liknar Instagram eller Facebook. Skillnaden är att du bara kan se kommentarer och interagera med dem du har anslutit till.
  • WeChat Pay: WeChat-lön är direkt kopplad till användarens bank och används för betalning eller för att skicka pengar till vänner.
  • Miniprogram: Miniprogram kan beskrivas som en app i appen och är helt molnbaserade. Detta innebär att användaren inte behöver ladda ner applikationerna direkt till mobiltelefonen, den finns inom WeChats eget ekosystem. Idag finns det miniprogram för allt du kan tänka dig, t.ex. beställ taxi, e-handel, hotellbokningar, betala räkningar och mycket mer.

Slutsats

WeChat har lyckats skapa ett unikt ekosystem och på många sätt omdefinierat konceptet med en app. Med sin enorma spridning och popularitet är det ett måste för alla som vill göra affärer eller marknadsföra sig i Kina.

Är du intresserad av att fördjupa dig ännu mer?

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; dess filnamn är Skarmklipp.png.
  • LinkedIn
  • Facebook
Dela detta