NBH:s guide: Använder du WeChat med dess fulla potential?

dec 13, 2021 |
Guider | Wechat

NBH har skapat en fullständig WeChat-guide där du kan lära dig allt du behöver veta om WeChat. WeChat med alla sina funktioner är ibland svårt att få grepp om hur det kan användas både ur ett användar- och affärsperspektiv. I denna Insight har vi sammanfattat ämnena i guiden. För att få tillgång till den (gratis) 19-sidiga guiden kan du ladda ner den här direkt, eller i slutet av denna summering!

Vad är WeChat?

WeChat, som en gång började som en app för ”mikromeddelanden”, är idag mer än ”bara” en meddelandeapp. WeChat har blivit en stor inspirationskälla i den globala teknikvärlden, det har byggt upp sitt eget digitala landskap och verkar fortsätta att blomstra.

WeChat lanserades 2011 av Tencent. Det började som en ”mikro-meddelande-app” och har idag alla typer av funktioner som WeChat-betalning, nätverk, hitta plats, WeChat-miniprogram etc. För dem som har varit i Kina, särskilt de senaste åren, är WeChat inte en app som du kan fly från. För andra kan det vara lite svårt att förstå hur denna MonsterApp (som den ibland kallas) fungerar, och särskilt hur viktiga dess funktioner kan vara när man gör affärer i Kina.

WeChat har idag 1,25 miljarder användare (Tencent, 2021), vilket är enormt om man jämför med Kinas befolkning som är 1,4 miljarder.

Enkelt uttryckt är WeChat mer än bara en app.

Läs mer om hur vi hjälper kunder med digital förförståelse på WeChat.

  • LinkedIn
  • Facebook

Olika versioner

När det gäller att göra affärer i Kina och använda WeChat som ett marknadsföringsverktyg är det viktigt att förstå dess struktur.

WeChat finns i två olika versioner, en inhemsk version som endast är tillgänglig på det kinesiska fastlandet och en internationell version som kan laddas ner och användas över hela världen.

Den inhemska versionen arbetar i ett separat system och har tillgång till helt andra funktioner än den som är tillgänglig internationellt. Den internationella versionen saknar många av de funktioner som gör WeChat unikt och är mer begränsad, den kan därför mer liknas vid en traditionell app för mikromeddelanden.

Officiellt konto vs. privat konto

WeChat har två olika typer av konton, personliga konton eller Private Accounts som ger dig som enskild användare tillgång till alla de funktioner som appen erbjuder. Den andra typen av konto är officiella konton. Officiella konton är till för företag, varumärken och personer med hög profil. Syftet med ett officiellt konto är att kunna kommunicera direkt med publicister eller kunder och omdirigera dem till sin egen webbplats eller onlinebutik. Officiella konton kan vidare delas in i tre undergrupper.

  • Servicekontot är till för att kommunicera med kunder och intressenter. Kontot har många försäljnings- och serviceorienterade funktioner
  • Subscriptions-kontot fokuserar mer på marknadsföring och extern kommunikation. Detta är den enda typen av officiellt konto som kan öppnas av privatpersoner eftersom det inte kräver någon företagslicens.
  • Företagskontot kan ses som en digital arbetsplatsplattform eller ett intranät. Den har funktioner som är mer anpassade för intern kommunikation. På många sätt är det möjligt att jämföra det med Slack eller Teams.

QR-koder

Du har säkert använt QR-koder tidigare, till exempel för att lägga till vänner på Snapchat eller öppna länkar till webbsidor. Men i Kina är QR-koder mycket, mycket mer och är en viktig bidragande faktor till WeChats stora framgång. QR-koder används för att betala, lägga till vänner, utbyta visitkort, få tillgång till offentliga tjänster, ge dricks på barer och mycket mer.

QR-koden är en grundläggande del av WeChats ekosystem och i stort sett alla som gör affärer i Kina använder dem på ett eller annat sätt.

  • LinkedIn
  • Facebook

Massor av funktioner och ännu fler möjligheter

WeChat är unikt på många sätt och det faktum att det används både privat och i affärer innebär att dess potential är enorm. Men potentialen ligger inte bara i förmågan att kommunicera. Med sina olika funktioner har WeChat gått från en mikro-meddelandeapp till en mega-app som, enkelt uttryckt, kan hantera nästan vad som helst.

Några av dessa viktiga funktioner inkluderar:

  • Nätverkande på WeChat: Med nätverkande menar vi alla typer av nätverkande. Mellan vänner, familj och arbetskamrater. E-post har i Kina blivit lite ”omodernt”, folk använder hellre WeChat när de gör affärer. Skapa gruppchattar, video, skicka dokument etc.
  • WeChat Moments: Moments fungerar som ett nyhetsflöde som liknar Instagram eller Facebook. Skillnaden är att du bara kan se kommentarer och interagera med dem du har kopplat upp dig mot.
  • WeChat Pay: WeChat pay är direkt kopplat till användarens bank och används för betalning eller för att skicka pengar till vänner.
  • Miniprogram: Miniprogram kan beskrivas som en app i appen och är helt molnbaserade. Det innebär att användaren inte behöver ladda ner applikationerna direkt till mobiltelefonen, utan de finns i WeChats eget ekosystem. Idag finns det miniprogram för allt du kan tänka dig, t.ex. beställa taxi, e-handel, hotellbokningar, betala räkningar och mycket mer.

Slutsats

WeChat har lyckats skapa ett unikt ekosystem och på många sätt omdefinierat konceptet med en app. Med sin enorma spridning och popularitet är den ett måste för alla som vill göra affärer eller marknadsföra sig i Kina.

Är du intresserad av att fördjupa dig ännu mer?

  • LinkedIn
  • Facebook

Ready to reach the
Chinese market online?

Book a free consultation with NBHs experts to assess the right way forward for your company toward China’s digital market.

YOUR CHINA BRAND TEAM

We are experts in how to target your digital marketing in China.

Share This