loader image
NBH-guiden: Kände du till Zhihu 知乎-plattformen?
Guider

När du tänker på sociala nätverk och digitala plattformar i Kina kanske du tänker på Wechat, Weibo och Douyin (Tiktok). Men kände du till Zhihu? Varumärket kan översättas till "Vet du?" och är den största plattformen för frågor och svar i Kina. Plattformen kan jämföras med den amerikanska webbplatsen Quora eller en kunskapsbank som Wikipedia. Zhihu är inte en helt ny plattform, men har blivit väl omnämnd och har fått ett uppsving bland användarna de senaste åren.

NBH går djupare in på vad Zhihu är och hur det kan vara ett bra verktyg för B2B-marknadsföring i Kina.

Vad är Zhihu?

Zhihu är ett Pekingbaserat företag som lanserades 2011 och är nu den största plattformen för frågor och svar i Kina. År 2020 hade Zhihu nått mer än 420 miljoner registrerade användare. Webbplatsens huvudsyfte är att användarna ska kunna ställa frågor och få svar från gemenskapen med hjälp av Zhihu-plattformen.

Zhihu är inte ensam i Kina om att erbjuda den här typen av tjänster, Baidu, Zhidao och Soso Wenwen är exempel på plattformar som också har en webbplats för frågor och svar. Men Zhihu har lyckats med en mycket större tillförlitlighet hos användarna jämfört med sina konkurrenter.

  • LinkedIn
  • Facebook

Vad ligger bakom Zhihu-succén?

Zhihu har lyckats med sin plattform på grund av att den är intim och skapar tillförlitlighet och förtroende bland användarna. Användarna måste till exempel följa vissa regler som att respektera andra användare och inte länka spam. 

Den gemenskap som använder Zhihu skapar dialoger genom frågor och svar om vissa ämnen, användarna tenderar att tänka mer kritiskt och gå djupare in i olika ämnen. En aktiv användare spenderar cirka 40 minuter per dag med Zhihu. 

Samhället Zhihu är välutbildat. Data från CNNIC (The China Internet Network Information Center) 2017 visar att nästan 74% av Zhihus-användarna har en kandidatexamen eller högre, och cirka 1,6% har en doktorsexamen. En annan sak som skiljer Zhihu från andra sociala plattformar är användarnas ålder. Enligt officiella uppgifter från Zhihu är 98% av deras användare äldre än 18 år.

Hur kan Zhihu vara ett bra verktyg för B2B-marknadsföring i Kina?

Zhihu är ett bra alternativ för B2B-marknadsföring eftersom plattformen har en högre användarbas än andra plattformar som Weibo och WeChat. Den främsta anledningen till att användarna stannar kvar på plattformen är för att söka lösningar och hitta svar på olika problem. Detta passar bra för specifika branscher som kan interagera och dela kunskap med potentiella kunder. Som exempel kan ett företag söka och besvara specifika frågor kopplade till sin expertis. Företagen kan också länka till externa webbplatser som sitt eget företag, så länge det är relaterat till det aktuella ämnet. Företagen kan också ha ett eget "organisationskonto" och dela mer djupgående industrirelaterade artiklar och information.

Zhihu är också ett effektivt verktyg för SEM (sökmotoroptimering). Plattformen har nämligen en hög domänauktoritet på Baidu. Det innebär att när du söker på ett visst ämne kommer minst en av de sidor som visas att vara en Zhihu-sida. Genom att använda Zhihu kan du därför öka din synlighet.

Zhihu handlar om expertis och tillförlitlighet. Genom att ge högkvalitativa svar och engagera sig i specifika ämnen kan ditt varumärke skapa långsiktigt förtroende och relationer med publiken. Zhihu handlar inte om banners, kampanjer och riktade reklamfilmer, utan om kunskap och innehåll.

Exempel på vanliga sektorer som använder Zhihu för varumärkesbyggande är teknik, försäkringar, personalresurser och utbildning. Andra sektorer som IT, hälsovård och turism är också väl lämpade.

Med rätt innehållsstrategi är Zhihu ett genomförbart alternativ för B2B-marknadsförare.

Dela detta