NBH-guiden: Kände du till Zhihu知乎-plattformen?

mar 24, 2022 |
Guider | Zhihu

När man tänker på sociala nätverk och digitala plattformar i Kina tänker man kanske på Wechat, Weibo och Douyin (Tiktok). Men kände du till Zhihu? Varumärket kan översättas till ”Do you know?” och är den största plattformen för frågor och svar i Kina. Plattformen kan jämföras med den amerikanska webbplatsen Quora eller en kunskapsbank som Wikipedia. Zhihu är inte en helt ny plattform men har nämnts väl och blomstrat av användare de senaste åren.

NBH går djupare in på vad Zhihu är och hur det kan vara ett bra verktyg för B2B-marknadsföring i Kina.

Vad är Zhihu?

Zhihu är ett Pekingbaserat företag som lanserades 2011 och nu är den största Q&A-plattformen (frågor och svar) i Kina. År 2020 hade Zhihu mer än 420 miljoner registrerade användare. Huvudsyftet med webbplatsen är att användarna ska kunna ställa frågor och få svar från gemenskapen med hjälp av Zhihu-plattformen.

Zhihu är inte ensam i Kina om att tillhandahålla denna typ av tjänst, Baidu, Zhidao och Soso Wenwen är exempel på plattformar som också har en webbplats för frågor och svar. Men Zhihu har lyckats med mycket starkare tillförlitlighet av sina användare jämfört med sina konkurrenter.

  • LinkedIn
  • Facebook

Vad ligger bakom Zhihus framgångar?

Zhihu har lyckats med sin plattform tack vare att den är intim och bygger upp tillförlitlighet och förtroende bland användarna. Användarna måste t.ex. följa vissa regler som att respektera andra användare och inte länka spam.

Gemenskapen som använder Zhihu skapar dialoger genom frågor och svar om vissa ämnen, användarna tenderar att ha mer kritiskt tänkande och gå djupare in i olika ämnen. En aktiv användare ägnar cirka 40 minuter per dag åt att använda Zhihu.

Befolkningen i Zhihu är välutbildad. Uppgifter från CNNIC (The China Internet Network Information Center) från 2017 visar att nästan 74% av Zhihus användare har en kandidatexamen eller högre, och cirka 1,6% har en doktorsexamen. En annan sak som skiljer Zhihu från andra sociala plattformar är användarnas ålder. Enligt officiella uppgifter från Zhihu är 98% av deras användare äldre än 18 år.

Hur kan Zhihu vara ett bra verktyg för B2B-marknadsföring i Kina?

Zhihu är ett bra alternativ för B2B-marknadsföring eftersom plattformen har en bredare användarbas än andra plattformar som Weibo och WeChat. Den främsta anledningen till att användarna stannar kvar på plattformen är att söka lösningar och hitta svar på olika problem. Detta passar bra för specifika branscher som kan interagera och dela kunskap med potentiella kunder. Ett företag kan till exempel söka och besvara specifika frågor kopplade till sin expertis. Företag kan också länka till externa webbplatser som det egna företaget, så länge det är relaterat till det aktuella ämnet. Företag kan också ha ett eget ”organisationskonto” och dela mer djupgående industrirelaterade artiklar och information.

Zhihu är också ett effektivt verktyg för SEM (sökmotoroptimering). Eftersom plattformen har en hög domänauktoritet på Baidu. Detta innebär att när du söker efter ett specifikt ämne kommer minst en av de sidor som visas att vara en Zhihu-sida. Genom att använda Zhihu kan du därför öka din synlighet.

Zhihu handlar om expertis och tillförlitlighet. Genom att ge högkvalitativa svar och engagera sig i specifika ämnen kan ditt varumärke skapa långsiktigt förtroende och relationer med publiken. Zhihu handlar inte om banners, kampanjer och riktad reklam, utan om kunskap och innehåll.

Exempel på vanliga sektorer som använder Zhihu för varumärkesprofilering är teknik, försäkring, personal och utbildning. Andra sektorer som IT, sjukvård och turism är också väl lämpade.

Med rätt innehållsstrategi är Zhihu ett livskraftigt alternativ för B2B-marknadsförare. Läs mer om hur NBH kan hjälpa dig med din online-närvaro på Zhihu här.

Ready to reach the
Chinese market online?

Book a free consultation with NBHs experts to assess the right way forward for your company toward China’s digital market.

YOUR CHINA BRAND TEAM

We are experts in how to target your digital marketing in China.

Share This