NBH Guide: Optimera din online närvaro i Kina med Baidu SEM

Oct 5, 2022 |
Baidu SEM | Guider

Om Kina är en viktig marknad för ditt företag bör Baidu ha samma prioritet som din Google-strategi.  

Baidu kan lätt beskrivas som "Kinas Google", och om man tar en snabb titt finns det många likheter, delvis i utseendet, men när det gäller sökmotor, SEO och SEM finns det många olikheter. 

I Kina är det så att när du vill söka efter något så "Baiduar du det", och för att nå toppen av sökresultatet är din Baidu-strategi grundläggande.

Känner du till hur du och dina konkurrenter visas i sökningar på Baidu?

Den här guiden ger dig en djupare inblick i hur du lyckas med Baidu SEM. Vi kommer att svara på frågor som skillnaden jämfört med Google och vad som är viktigt att tänka på när det gäller Baidu SEM.

Om du vill få en djupare kunskap om Baidu och Baidu SEO kan du läsa vår guide: NBH-guiden: 10 steg för att lyckas med Baidu SEO

Logotyp för sökmotorn Baidu
  • LinkedIn
  • Facebook
Baidus logotyp

Fascinerande statistik om användningen av Baidu i Kina

Vi ger några siffror för att förstå användningen och betydelsen av Baidu i Kina.

  • LinkedIn
  • Facebook

Baidu är den främsta sökmotorn i Kina

Även om Kina är en av de viktigaste marknaderna för många företag är Baidu fortfarande relativt okänt för många.

Många tror att det räcker med en webbplats på kinesiska eller att Googles strategi fungerar lika bra för Baidu, men så är inte fallet. Du måste anpassa din strategi för digital marknadsföring för Kina, och att inkludera Kinas främsta sökmotor kan vara ett mycket bra första steg.

Att investera i Baidu SEM kommer öka din digitala närvaro i:

  • Intryck
  • Clicks
  • Direkta leads
  • Mer förståelse för din kinesiska marknad

Baidu SEM (PPC)

Baidu SEM (Search Engine Marketing) kan också kallas PPC (Pay-Per-Click) eller annonser på Baidu .

Baidu PPC kan vara ett kostnadseffektivt sätt att få ett högre, eller kanske toppresultat på Baidu. Dessa typer av Baidu-annonser kan också kompletteras med bilder, t.ex. produktbilder eller bilder från särskilda kampanjer.

Det viktigaste är att du anpassar annonserna till din målgrupp i Kina och kanske marknadsför dig själv vid rätt tidpunkt. Detta bör ingå i din plan för marknadsföringsinnehåll.

  • LinkedIn
  • Facebook
Exempel på en Baidu PPC-annons med reklambilder.

SEM och SEO handlar om nyckelord. Vad söker den potentiella kunden efter och vad skulle dina nyckelord vara i Kina?

När din annons är aktiverad och användaren söker efter relaterade sökord kommer han eller hon att hitta din annons i sökresultatet, förhoppningsvis bland de bästa resultaten.

  • CPC (kostnad per klick)

Varje gång någon klickar på din annons betalas en CPC-kostnad (Cost-Per-Click). Kostnaden för sökordet (CPC) beror på budgivningen för sökordet, med andra ord hur konkurrenskraftigt det målinriktade sökordet är.

  • Marknadsför din landningssida

För att få ett bra första intryck, varför inte marknadsföra din landningssida i sökresultaten?

Ta chansen och marknadsför din webbsida i enlighet med dina varumärkesriktlinjer och din målgrupp i Kina. Visa dina produkter och tjänster på ett smakfullt sätt som du vill veta mer om!  

  • LinkedIn
  • Facebook
Exempel på en annons från Baidu som marknadsför deras landningssida och produkter.

Riktar kommunikationen med dina kunder

En populär och fördelaktig funktion som Baidu SEM har är att lägga till ett kontaktformulär direkt i annonsen. Konsumenten kan på ett snabbt sätt lämna sitt telefonnummer och företagsnamn. Du kan sedan enkelt återkomma till kunden och besvara deras frågor.

Den här tjänsten är mycket uppskattad bland kinesiska konsumenter eftersom den ger möjlighet att komma i kontakt med dig på ett snabbt och mer personligt sätt. Det är en mycket effektiv CTA-tjänst (call to action) eftersom den uppmuntrar konsumenten att snabbt besluta att ta kontakt med dig.

  • LinkedIn
  • Facebook
Baidu-annons med kontaktformulär

Spåra dina resultat med Baidu SEM

Som med all marknadsföring är det viktigt att kunna mäta resultaten. Oavsett vilka marknadsföringsaktiviteter som utförs för ett företag är data nyckeln till kunskap om dina resultat. 

Genom att känna till dina resultat kan du optimera din digitala marknadsföring i Kina ett steg framåt.

NBH tror på öppenhet och vi vill alltid ha det bästa för våra kunder. Läs mer om hur NBH arbetar med dataspårning: Data tracking i Kina.

Hur kan NBH hjälpa dig med Baidu SEM?

NBH har många års erfarenhet av att skapa annonser (SEM) så att företag lätt kan bli igenkända, skapa relationer och leda till direkta leads. 

Vi utvecklar din Baidu SEM-strategi och gör dig konkurrenskraftig på marknaden. Vi skapar en skräddarsydd nyckelordslista för Baidu och skapar annonser som är anpassade till ditt varumärke och specialiserade för din kinesiska publik. För att vara konkurrenskraftig sköter vi den dagliga driften av Baidu SEM, inklusive budgivning av nyckelord.

Vi erbjuder även månadsrapporter på engelska så att du kan ta ansvar för din digitala marknadsföring i Kina.

Boka ett kostnadsfritt rådgivningsmöte med en av våra säljare. Tillsammans diskuterar vi dina specifika behov och får veta mer om hur vi kan hjälpa dig att använda Baidu SEO och SEM i din marknadsföringsstrategi för Kina! Boka ett möte här.

Är du redo att nå den kinesiska marknaden
online?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBHs experter för att bedöma vilken väg ditt företag ska ta på den kinesiska digitala marknaden.

YOUR CHINA BRAND TEAM

Vi är experter på hur du kan etablera och öka din digitala närvaro i Kina.

Dela detta