loader image
NBH-guiden: 10 steg för att lyckas med Baidu SEO
Guider

Intro

Företag, särskilt inom B2B, tror att det är en utmaning att nå den kinesiska marknaden, vilka plattformar finns det och vilka ska man prioritera?

I den här guiden kommer vi att prata om Baidu! I västvärlden pratar vi Google och uttrycket "låt oss googla" har blivit normaliserat. Kanske tror du att detta är en standardfraise över hela världen? Men som allt annat i Kinas digitala värld fungerar allting lite annorlunda.

Baidu är Kinas största och mest använda sökmotor. Baidu kan lätt beskrivas som "Kinas Google". Om man tar en snabb titt finns det många likheter, dels i utseendet, men också i funktioner som kartor, videor, bilder osv. När det gäller sökmotor och SEO finns det många skillnader.

Vad är Baidu?

Om du inte har en VPN för att ta dig igenom brandväggen är Baidu den första sökmotorn i Kina och den sjätte största operatören i världen, enligt StatCounter 2021. Baidu är inte bara förstahandsvalet på grund av begränsade alternativ, Baidu har också ett stort förtroende bland sina användare.

Baidu mot Google - SEO

Som vi nämnde tidigare verkar Google och Baidu vid första anblicken vara lika varandra. Man skulle kunna tro att din Google-strategi skulle kunna fungera lika bra för Baidu, men så är inte fallet.

SEO för Baidu fungerar helt enkelt annorlunda. Så hur optimerar du din SEO för Baidu? NBH guidar dig genom de 10 viktigaste stegen (utan ranking).

1. Domän

Baidu rankar kinesiska domäner högre i sökresultatet än globala domäner. Använd en kinesisk domän, antingen .cn eller .cn.com.

För att få ett ännu bättre resultat kan du också lägga till ett nyckelord i ditt domännamn för att ange vad din webbplats handlar om.

2. Värd för din webbplats i Kina

För att få en snabbare laddningshastighet och en hög användarupplevelse rekommenderar vi att du har din webbplats i Kina. Den stora brandväggen saktar ner hastigheten på externt hostade webbplatser.

3. ICP-licens

Webbplatser som har värdskap i Kina behöver en ICP-licens (Internet Content Provider). ICP-licensen kan köpas från den kinesiska regeringen och det är viktigt att den visas i sidfoten på webbplatsen.

När det gäller olika licenser finns det en stor skillnad mellan Baidu och Google.

Google kräver ingen licens för att indexeras och klättra i rankingen.

Baidu indexerar även webbplatser som inte har en ICP-licens, men prioriterar webbplatser med kinesisk hosting, och för att få en webbplats med kinesisk hosting krävs en ICP-licens.

4. Krypande

Baidu-skriptet är inte lika avancerat som Googles. Du kan alltså glömma JavaScript och flash, Baidu kan helt enkelt inte söka igenom det. Istället rekommenderar vi att du använder statiska HTML-sidor.

5. Använd rätt språk

Baidu indexerar endast förenklad kinesiska. Kinesiska användare föredrar att använda det kinesiska språket när de söker på Baidu, även om de söker efter internationella ämnen. Om du använder det kinesiska språket kan du vinna dina kunders och klienters förtroende.

6. Metataggar  

Till skillnad från Google använder Baidu metataggar som en viktig rankingfaktor. Välj en metabeskrivning som innehåller minst två nyckelord och en varumärkesbeteckning. Du kan använda upp till 78 metabeskrivningar med kinesiska tecken.

Se därför till att optimera din metabeskrivning, dina meta image taggar, meta keywords, rubriktaggar och andra taggar som du tycker är viktiga.

7. Länkar

Baidu prioriterar backlinks från inhemska webbplatser högre än externa webbplatser. Se till att använda interna länkar för att få ett bättre resultat, och använd många av dem, ju fler desto bättre!

8. Användning av mobiler

I Kina föredrar folk att använda mobiler, därför är det viktigt att se till att din webbplats är optimerad för mobil användning. Baidu har en mobil räckvidd på över 1 miljard aktiva användare, så mobilanpassning är viktigt för att leverera en bra kundupplevelse.

  • LinkedIn
  • Facebook

9. Uppdatera ditt innehåll

Som alltid ska du se till att alltid leverera nytt innehåll! Inte bara för dina följare utan även för bättre ranking hos Baidu, uppdaterat innehåll skickar en signal till Baidu och chanserna för bättre ranking är större. Håll ditt innehåll levande, publicera nya artiklar, bilder och videor och se till att även ditt befintliga innehåll är uppdaterat.

10. Optimera din SEO genom att använda Baidus egen webbplats

Baidu äger flera webbplatser och till skillnad från Google väljer Baidu att prioritera dem högre i sökfältet än externa webbplatser. Sidor som ofta dyker upp när man scrollar på Baidu är:

  • Baike (Baidus svar på Wikipedia)
  • Tieba (diskussionsforum online, liknande Reddit)
  • Zhidao (plattform för frågor och svar, ungefär som Quora)

För att optimera din SEO rekommenderas att du också syns på dessa webbplatser. Liksom för Google är det bra att ha uppdaterad information på Wikipedia för att få bättre ranking. Detta gäller även för Kina, ett sätt att optimera SEO är att finnas på Baike (Kinas Wikipedia), särskilt eftersom Baidu äger den webbplatsen.

För att sammanfatta - Varför lyckas med Baidu?

För att komma igång med Baidu finns det helt enkelt många steg att tänka på, inte minst licenser och dokument. Men kom ihåg att Baidu har över 1,1 miljarder användare och miljarder sökningar per månad. Baidu är den ledande sökmotorn på marknaden.

Om du tittar närmare på Baidus app finns det 580 miljoner aktiverade användare, så se till att din webbplats är mobilanpassad!

För att lyckas i Kina är en Baidu-strategi ett måste!

NBH har många års erfarenhet av digital marknadsföring i Kina. Vår expertis är tillgänglig i både Europa och Kina.

Ta del av de senaste nyheterna om Kina genom att registrera dig för vårt nyhetsbrev, kontakta oss eller boka ett möte. Mer information hittar du genom att klicka här.

Dela detta