loader image
NBH-guiden: Little Red Book - Den sociala fusionsappen där UGC-communityt möter e-handel
Guider

Little Red Book (LRB), även känd som Xiaohongshu 小红书 och RED, är Kinas största sociala shoppingplattform. Det är Kinas främsta plattform för att dela med sig av produktrecensioner, skönhetstips, dagliga outfits, foton av livsstilen osv. LRB är den kinesiska motsvarigheten till Instagram och Pinterest tillsammans, det är en av de hetaste sociala medieplattformarna i Kina, en viktig plattform för B2C-varumärken att vara närvarande.

Historien bakom Little red Book

Plattformen är baserad i Shanghai och utvecklades ursprungligen 2013. Grundarna Miranda Qu och Charlwin Maos mål var att tillhandahålla en plattform med användargenererat innehåll (UGC) där konsumenter kan dela och recensera produkter och shoppingupplevelser, upptäcka nya produkter och utbyta stiltips. Under 2014 började plattformen fokusera på att koppla samman kinesiska konsumenter med återförsäljare och göra det möjligt att länka inlägg med varumärkets officiella butiker. Lanseringen av den gränsöverskridande e-handelsplattformen RED Store 2014 öppnade möjligheten för kinesiska kunder att köpa internationella varumärken direkt via appen.

Idag är Little Red Book en av de snabbast växande sociala e-handelsplattformarna på marknaden och har bildat strategiska partnerskap med varumärken som Lancôme och Swiss.

År 2020 lades nästan 100 000 nya produkter till i appen varje dag, med ett totalt antal på över 780 miljoner exklusiva produkter.

Företaget är idag värderat till över 6 miljarder dollar.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; filnamnet är 1_wdsXECcAoFZ-Doy3BY-kxw-min.jpg
  • LinkedIn
  • Facebook

Vad är det?

Enligt den officiella webbplatsen är Little Red Book (Xiaohongshu) en plattform för delning av livsstilar.

Dess uppdrag är att "inspirera liv". Det gör de genom att vara en plattform som kopplar samman människor med en rad olika livsstilar.

Vissa kanske kallar det en ren e-handelssajt, men en bättre beskrivning är en sökmotor. En sökmotor för att enkelt fatta ett köpbeslut eller få inspiration.

Användarna visar visuellt upp saker från sin vardag, till exempel:

  • Smink - skönhetstips
  • Erfarenhet av resor
  • Dagens klädsel
  • Fitness och träningstips

Allt är visuellt exponerat, med en mängd olika format, inklusive foton, videor, text och live-streaming.

LRB är användarbaserad och innehållsdriven. Plattformen påminner om Pinterest när det gäller utseendet på flödet, och det finns funktioner som att lägga till bokmärken för dina favoriter och skapa egna inspirationstavlor. Precis som Instagram finns det stories och du har funktionen att skicka privata meddelanden. Användarna kan också interagera via "likes", söta emojis, kommentarer och följa specifika användare eller varumärken.

För att rikta innehållet till enskilda användare använder Xiaohongshu en rekommendationsalgoritm som bygger på användarens sökhistorik och surfvanor.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; dess filnamn är RED2-2.png.
  • LinkedIn
  • Facebook

Vem är den typiska användaren av Little Red Book?

Den senaste officiella statistiken från Little Red Book visar att plattformen har cirka 300 miljoner registrerade användare och 100 miljoner aktiva användare varje månad.

Den typiska användarprofilen på Little Red Book är en ung kvinnlig shoppare som bor i de främsta städerna, 56 % av användarna bor i första och andra städerna.

Plattformen är främst inriktad på kvinnor, som står för 85 % av användarna. Plattformen är mest populär bland de yngre generationerna, såsom Gen Z:s och sena millennials.

Företaget har varit tydligt med att nästa steg är att engagera och locka manliga användare till plattformen. För att göra det har man investerat i artiklar och handel med tränings- och groomingprodukter.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut och filnamnet är 1.jpg.
  • LinkedIn
  • Facebook

KOL:s betydelse för Little Red Book

KOL:s är oerhört viktiga för varumärkesbyggande på den kinesiska marknaden. Och eftersom Xiaohongshu i så hög grad drivs av recensioner kan de ha en större inverkan här än på någon annan plattform i Kina. Människor med god smak och förmåga att kommunicera sina köp kan snabbt växa till mikro-influencers.

Kinas nya generation, med Genzs i spetsen, tenderar att leta efter äkthet på ett annat sätt än tidigare. De fokuserar på hållbarhet, hälsa, balans och grupptillhörighet. Kanske är det därför Xiaohongshu har blivit så stort i denna åldersgrupp, helt enkelt för att de är mer kompatibla med den kundgruppen.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; dess filnamn är RED3-1.png.
  • LinkedIn
  • Facebook
Influencer (KOL) Kakakaoo- på Little Red Book

Den kreativa RED

Framgången bakom Little Red Book a.ka. RED är en användardriven community där människor delar kommentarer och ger recensioner av sina shopping- och livserfarenheter. Den unika designen skapar en användarupplevelse som är mer autentisk och pålitlig än andra plattformar.

Ett problem som Little Red Book ursprungligen hade var att få användarna att gå från att söka inspiration och shoppa på skyltfönster till att faktiskt göra aktiva köp. För att hantera detta har företaget bland annat fastställt regler för hur produkter får kopplas samman.

År 2020 gör 8 % av de användare som läser en recension på Little Red Book en beställning, vilket kan jämföras med Tmall (Kinas största marknadsplats för märkesvaror) där endast 2,6 % gör samma sak och genomför ett köp.

RED har också ett stort förtroende bland användarna eftersom de arbetar direkt med varumärkenas egna webbutiker. Varumärkena har också möjlighet att inrätta en egen digital butik i appen. Little Red Book erbjuder sedan företagen fullständig logistiktjänst, kundservice och full tillgång till datainsikter.

LRB har också lanserat sitt eget varumärke REDesign och öppnat en fysisk flaggskeppsbutik i Shanghai. Med detta hoppas de kunna korsa gränsen mellan e-handel och nätbutiker.

Sammanfattning

Little Red Book är definitivt annorlunda än vad vi har sett i det "västerländska" sociala medielandskapet. Instagram och Pinterest tillsammans i ett, kan det bli bättre?

Sammantaget skapar sökfunktionen, rekommendationsalgoritmen och det användardrivna innehållet en stark känsla av trovärdighet och en känsla av att tillhöra en specifik gemenskap eller subkultur, en plattform för livsstilsdelning.

Little Red Book har en stor och stark användarbas och är definitivt en plattform att tänka på om du vill introducera eller utöka ditt varumärke på den kinesiska marknaden.

Dela detta