NBH-guiden: Little Red Book – Den sociala fusionsappen där UGC-communityn möter e-handeln

feb 20, 2022 |
Guider | Lilla röda boken

Little Red Book (LRB), även känt som Xiaohongshu 小红书 och RED, är Kinas största sociala shoppingplattform. Det är Kinas go-to plattform för att dela produktrecensioner, skönhetstips, dagliga outfits, övergripande livsstilsbilder etc. LRB är den kinesiska motsvarigheten till Instagram och Pinterest och är en av de hetaste sociala medieplattformarna i Kina, en viktig plattform för B2C-varumärken att vara närvarande på.

Läs mer om hur vi hjälper kunder med Little Red Book här

Historien bakom Lilla röda boken

Plattformen är baserad i Shanghai och utvecklades ursprungligen 2013. Grundarna Miranda Qu och Charlwin Maos mål var att tillhandahålla en plattform för användargenererat innehåll (UGC) där konsumenter kunde dela med sig av och recensera produkter och shoppingupplevelser, upptäcka nya produkter och utbyta stiltips. Under 2014 började plattformen fokusera på att koppla samman kinesiska konsumenter med återförsäljare och göra det möjligt att länka inlägg till varumärkens officiella butiker. Lanseringen av den gränsöverskridande e-handelsplattformen RED Store 2014 öppnade möjligheten för kinesiska kunder att köpa internationella varumärken direkt via appen.

Idag är Little Red Book en av de snabbast växande sociala e-handelsplattformarna på marknaden och har ingått strategiska partnerskap med varumärken som Lancôme och Swiss.

Under 2020 lades nästan 100 000 nya produkter till i appen varje dag, med ett totalt antal på över 780 miljoner exklusiva produkter.

Företaget värderas idag till över 6 miljarder US-dollar.

  • LinkedIn
  • Facebook

Vad är det för något?

Enligt den officiella webbplatsen är Little Red Book (Xiaohongshu) en plattform för livsstilsdelning.

Dess uppdrag är att ”inspirera liv”. De gör detta genom att vara en plattform som sammanför människor med en rad olika livsstilsinnehåll.

Vissa skulle kalla det en renodlad e-handelssajt men en bättre beskrivning är en sökmotor. En sökmotor för att enkelt fatta ett shoppingbeslut eller få inspiration.

Användarna visar visuellt upp saker från sin vardag, t.ex:

  • Makeup- skönhetstips
  • Reseerfarenhet
  • Dagens outfit
  • Tips om fitness och träning

Allt är visuellt exponerat, med en mängd olika format, inklusive foton, videor, text och livestreaming.

LRB är användarbaserat och innehållsdrivet. Plattformen påminner om Pinterest i utseendet på flödet, det finns funktioner som att bokmärka dina favoriter och skapa dina egna inspirationstavlor. Precis som på Instagram finns det stories och du har möjlighet att skicka privata meddelanden. Användarna kan också interagera via ”likes”, söta emojis, kommentarer och följa specifika användare eller varumärken.

För att rikta innehåll till enskilda användare använder Xiaohongshu en rekommendationsalgoritm som baseras på användarens sökhistorik och surfvanor.

  • LinkedIn
  • Facebook

Så vem är den typiska profilanvändaren av Little Red Book?

Den senaste officiella statistiken från Little Red Book visar att plattformen har cirka 300 miljoner registrerade användare och 100 miljoner aktiva användare varje månad.

Den typiska användarprofilen på Little Red Book är en ung kvinnlig shoppare som bor i storstäder, 56 % av användarna bor i städer i första och andra klass.

Plattformen riktar sig främst till kvinnor, som utgör +85% av dess användare. Och plattformen är mest populär bland de yngre generationerna, som Generation Z:s och sena millenniegenerationen.

Företaget har varit tydligt med att nästa steg är att engagera och attrahera manliga användare till plattformen. För att kunna göra detta har investeringar gjorts i artiklar och handel med tränings- och groomingprodukter.

  • LinkedIn
  • Facebook

Betydelsen av KOL:s på Little Red Book

KOL:s är oerhört viktiga för varumärkesarbetet på den kinesiska marknaden. Och eftersom Xiaohongshu i så hög grad drivs av recensioner kan de ha en större inverkan här än på någon annan plattform i Kina. Människor med god smak och förmågan att kommunicera sina inköp kan snabbt växa till mikroinfluencers.

Kinas nya generation, ledd av Genzs, tenderar att leta efter äkthet på ett annat sätt än tidigare. De är inriktade på hållbarhet, hälsa, balans och grupptillhörighet. Kanske är det därför Xiaohongshu har blivit så stort i denna åldersgrupp, helt enkelt för att de är mer kompatibla med den kundgruppen.

  • LinkedIn
  • Facebook
Influencer (KOL) Kakakaoo- på Little Red Book

Den kreativa RED

Framgången bakom Little Red Book a.ka. RED är en användardriven community där människor delar kommentarer och ger omdömen om sina shopping- och livserfarenheter. Den unika designen skapar en användarupplevelse som är mer autentisk och pålitlig än andra plattformar.

Ett problem som Little Red Book ursprungligen hade var att få användarna att gå från att söka inspiration och fönstershoppa till att faktiskt göra aktiva köp. För att hantera detta har företaget bland annat satt upp regler för hur produkter får kopplas samman.

År 2020 gjorde 8 % av de användare som läste en recension på Little Red Book en beställning, vilket kan jämföras med Tmall (Kinas största marknadsplats för märkesvaror) där endast 2,6 % gjorde samma sak och genomförde ett köp.

RED har också ett högt förtroende bland användarna eftersom de arbetar direkt med varumärkenas egna onlinebutiker. Varumärken har också möjlighet att skapa sin egen digitala butik i appen. Little Red Book erbjuder sedan företag fullständiga logistiktjänster, kundservice och full tillgång till datainsikter.

LRB har också lanserat sitt eget varumärke REDesign och öppnat en fysisk flaggskeppsbutik i Shanghai. Med detta hoppas de kunna överbrygga gränsen mellan e-handel och onlinebutiker.

Sommartid

Little Red Book är definitivt något annat än vad vi har sett i det ”västerländska” sociala medielandskapet. Instagram och Pinterest tillsammans i ett, kan det bli bättre?

Sammantaget skapar sökfunktionen, rekommendationsalgoritmen och det användardrivna innehållet en stark känsla av trovärdighet och en känsla av tillhörighet till en specifik gemenskap eller subkultur, en plattform för livsstilsdelning.

Med en stor och stark användarbas är Little Red Book definitivt en plattform att ha i åtanke om du vill introducera eller expandera ditt varumärke på den kinesiska marknaden.

Ready to reach the
Chinese market online?

Book a free consultation with NBHs experts to assess the right way forward for your company toward China’s digital market.

YOUR CHINA BRAND TEAM

We are experts in how to target your digital marketing in China.

Share This