Den nya eran för livestreaming av e-handel

jul 10, 2020 |
Bloggartiklar

Livestreaming har varit en växande trend och en allt populärare preferens för kinesiska konsumenter under en tid nu. Live streaming har länge setts som den nya kommande eran, särskilt på grund av den ständigt höga konkurrensen online mellan de olika marknadsplatserna. På grund av utbrottet av covid-19 har live-steaming inom e-handeln snabbare än någonsin nått en ny brytpunkt. På grund av utbrottet har butiker tvingats hålla stängt och därför har företag varit tvungna att hitta alternativa lösningar genom att utnyttja de digitala möjligheterna ännu mer. Under årets Mid-Year promotion, även kallad 618-Shopping Festival, tog alla marknadsplatser live-steaming till en helt ny nivå, både när det gäller typer av kändisar och KOL:s och mängden live-streams som tillhandahölls.

Nästan alla deltog i livestreaming

Förutom de vanliga marknadsplatserna som Taobao, JD.com, Pingduoduo, Kuaishou och Douyin, investerade olika plattformar stort i livestreaming under 618-shoppingfestivalen. Investeringarna gjordes inte bara i antalet live steams utan också i kvaliteten på live steaming-värdarna. Tmall bjöd in över 300 kändisar och över 600 VD:ar och högsta chefer till sin livestream för att marknadsföra sina produkter, till exempel chefer från varumärken som Huawei, Lenovo och L’Oreal.

Kinesiska konsumenter älskar livestreaming

Enligt den senaste undersökningen från Data100 har över 66% av befolkningen tittat på livestreaming under den senaste månaden, vilket gjorde att livestreaming hamnade på topp fem-listan över saker att göra online under den senaste månaden. De fyra vanligaste sakerna att göra online före live steaming är att shoppa online, titta på kort video, använda appar för onlinechatt och titta på film och TV-serier. Om vi tittar på statistiken över vad kinesiska konsumenter har tittat på under de senaste tre månaderna, så har över 82% av befolkningen tittat på Live Streaming av e-handel.

  • LinkedIn
  • Facebook

Publiken för livestreaming är stor och försäljning via livestreaming är en mycket effektiv försäljningsmetod som ger hög konverteringsgrad. Enligt Data100 finns det skillnader i resultat från kategori till kategori, men de tre största kategorierna för konvertering av live steaming inom e-handel är livsmedel, kosmetika och mode. Detta är en tydlig indikation på att livestreaming har blivit mycket framgångsrikt i Kina och är därför viktigt för företag att beakta när de gör affärer i Kina, inte bara för försäljning och marknadsföring utan även för varumärkesbyggande.

Fortfarande potential till tillväxt

De försäljningsdata som JD.com och Taobao publicerat för 618-Shopping Festival visar på en enorm potential för live-steaming inom e-handel. Före festivalen var JD.com en relativt ny aktör inom livestreaming men hade ändå en GMV som nådde 10 miljoner CNY inom 2 minuter och i samarbete med Kuaishou och sålde för 1,42 miljarder CNY på en dag enbart genom livestreaming. JD.coms totala GMV under 618-Shopping Festival uppgick till 269,2 miljarder CNY.

Taobao, pionjären inom livestreaming för e-handel, slog också nytt rekord med en tillväxt på över 250 % jämfört med förra året.

Väntar du fortfarande?

Den digitala marknaden i Kina är mer aktiv än någon annanstans i världen och förändringar kan förväntas varje sekund. Vissa varumärken har redan gett sig in i kampen medan andra väntar på rätt tillfälle. Med tanke på Kinas växande betydelse globalt och den snabbt föränderliga marknaden finns det ingen rätt tidpunkt. En sak är säker: om du planerar att etablera dig i Kina eller redan finns där är en närvaro på nätet oundviklig och nödvändig för att lyckas på marknaden. Så, väntar du fortfarande?

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This