NBH:s guide: TikTok – varumärkenas inkörsport till den yngre målgruppen

sep 7, 2020 |
Guider

TikTok är den populära appen som på senare tid har skapat rubriker över hela världen. Den populära appen har 800 miljoner aktiva användare och har laddats ner över 2 miljarder gånger på App Store och Google Play. Sannolikheten att du har hört talas om den här appen är därför mycket hög, men många är fortfarande inte helt säkra på vad det handlar om. Många företag ägnar särskild uppmärksamhet åt TikTok eftersom plattformen växer mycket snabbt och är särskilt populär för målgruppen millenniegenerationen till boomers, men många varumärken har fortfarande inte knäckt koden för hur man utnyttjar plattformen.

VAD ÄR TIKTOK?

TikTok, även känt som Douyin i Kina, är en plattform för videodelning i sociala nätverk som skapar korta musik-, läppsynk-, dans-, komedi- och talangvideor på 3 till 15 sekunder och korta loopvideor på 3 till 60 sekunder. Det är enkelt att skapa videor på TikTok eftersom det ger dig omfattande urval och verktyg från ljud, populära sångtexter till korta ögonblick från TV-program.

TILLVERKAD I KINA

TikTok utvecklas och ägs av det Pekingbaserade teknikföretaget ByteDance. Appen lanserades för första gången 2016 på den kinesiska marknaden. I Kina har appen ett annat namn och kallas Douyin (抖音). Senare under 2017 blev TikTok tillgängligt på de flesta marknader utanför Kina. Det är den första kinesiskägda appen som nått framgång bland slutanvändare på global nivå. En milstolpe var när TikTok i november 2018 blev den första kinesiskägda appen att nå förstaplatsen i Apple App Store i USA och den näst mest nedladdade appen totalt sett under samma månad.

VARFÖR ÄR TIKTOK SÅ POPULÄRT?

På TikTok är människor fria.

I Kina är TikToks slogan ”Record Beautiful Life”. Alla kan dela med sig av sina livsögonblick på TikTok med hjälp av enkla redigeringsfunktioner, olika musikval och skönhetskamera. Oavsett om innehållet är roligt, konstigt eller skrämmande är det fritt fram att dela dem på TikTok och spela in det ögonblick du gillar.

HUR MAN ANVÄNDER TIKTOK SOM ETT VERKTYG FÖR VARUMÄRKESPROFILERING?

För att nå ut till de kinesiska kunderna har många varumärken redan skapat officiella konton på TikToks kinesiska version Douyin. Ett brett spektrum av olika branscher har etablerat sig, från bil-, mobil- och kosmetikaindustrin till livsmedels- och lyxindustrin, i hopp om att kunna utnyttja plattformen för att nå ut till den kinesiska målgruppen via Douyin. Läs mer om hur du kan använda Douyin för din onlinemarknadsföring i Kina här.

Huawei är ett av de varumärken som har ett officiellt konto på Douyin, och de rankas på toppen av populariteten i mobilsektionen. Innehållet fokuserar på hur man använder deras produkt för att skapa videor och bilder som har fått hög visningsfrekvens.

  • LinkedIn
  • Facebook

I bilkategorin rankas Lincoln högst, vilket är i linje med varumärkets nya strategi för att tilltala den yngre generationen. Lincoln har dragit nytta av det TV-drama som de har sponsrat, innehållet fokuserar på omarbetning av TV-dramaserier som fokuserar på Lincoln-fordon. Andra bilmärken som BMW och Volkswagen har använt sig av liknande taktik som Lincoln på Douyin.

  • LinkedIn
  • Facebook

Kosmetiska märken är också mycket aktiva på Douyin, såsom Lancôme, Shisedo, Estée Laude samt Dior och YSL har anslutit sig till konkurrensen. Lancômes innehåll har fått ett stort antal visningar och likes med deras nya varumärkesambassadör Dongyu Zhou samt mycket innehåll från KOL:s (Influencer marketing).

En viktig strategi för många varumärken har varit att vinna över den yngre generationen för att göra framtiden till en vinnare. Detta har betraktats som bibeln för många varumärkens marknadsföringsstrategi idag. Eftersom TikTok är en av de bästa plattformarna för att nå denna målgrupp har TikTok nu blivit en viktig marknadsföringskanal som är svår att ignorera. Hur vinner man marknadsföringskonkurrensen inom den yngre generationen? Som varumärke och marknadsförare bör vi vara tillräckligt djupa för att tänka och tillräckligt modiga för att försöka.

Ready to reach the
Chinese market online?

Book a free consultation with NBHs experts to assess the right way forward for your company toward China’s digital market.

YOUR CHINA BRAND TEAM

We are experts in how to target your digital marketing in China.

Share This