loader image
NBH-guiden: TikTok - varumärkenas inkörsport till den yngre målgruppen
Guider

TikTok är den populära appen som på senare tid har fyllt rubrikerna över hela världen. Denna populära app har 800 miljoner aktiva användare och har laddats ner över 2 miljarder gånger på App Store och Google Play. Sannolikheten för att du har hört talas om den här appen är därför mycket hög men fortfarande är många inte helt säkra på vad det handlar om. Många företag lägger särskild uppmärksamhet på TikTok eftersom plattformen växer mycket snabbt och särskilt populärt för målgruppens millennials till boomers, men många märken har fortfarande inte knäckt koden om hur man använder plattformen.

VAD ÄR TIKTOK?

TikTok, även känd som Douyin i Kina, är en videodelningsplattform för sociala nätverk som skapar kort musik, läppsynkronisering, dans, komedi och talangvideor på 3 till 15 sekunder och korta loopvideor på 3 till 60 sekunder. Det är lätt att göra videor på TikTok eftersom det ger dig omfattande urval och verktyg från ljud, populära låtglidningar till korta ögonblick från TV-program.

TILLVERKAD I KINA

TikTok är utvecklat och ägt av det Peking-baserade teknikföretaget ByteDance. Appen lanserades första gången på marknaden 2016 på den kinesiska marknaden. I Kina har appen ett annat namn och heter Douyin(抖ー). Senare under 2017 var TikTok tillgängligt på de flesta marknader utanför Kina. Det är den första kinesiskägda appen som når en framgång bland slutanvändare på global nivå. En milstolpe var i november 2018 när TikTok blev den första Kina-ägda appen att nå nr 1 i den amerikanska Apple App Store och den näst mest nedladdade appen totalt sett samma månad.

VARFÖR ÄR TIKTOK SÅ POPULÄRT?

På TikTok är människor gratis.

I Kina är slogan för TikTok "Record Beautiful Life". Alla kan dela ögonblicket i sitt liv på TikTok med stöd av enkel redigeringsfunktion, olika musikval och skönhetskamera. Oavsett om innehållet är roligt, konstigt eller skrämmande är människor fria att dela dem på TikTok och spela in det ögonblick du vill.

HUR ANVÄNDER MAN TIKTOK SOM VARUMÄRKESVERKTYG?

För att rikta in sig på de kinesiska kunderna har många varumärken redan ställt in officiella konton på TikToks kinesiska version Douyin. Ett brett spektrum av olika branscher har etablerat sig från bil, mobil, kosmetika till mat och lyx i hopp om att använda plattformen för att nå ut till den kinesiska målgruppen via Douyin.

Huawei är ett av de varumärken som har officiellt konto på Douyin, och de rankas på toppen av populariteten i mobilsektionen. Innehållet fokuserar på hur man använder sin produkt för att göra videor och bilder som har fått hög visningshastighet.

  • LinkedIn
  • Facebook

I bilkategorin rankas Lincoln högst som är i linje med varumärkets nya strategi för att vädja till den yngre generationen. Lincoln har utnyttjat TV-dramat som de har sponsrat, innehållet fokuserar på att omskola TV-dramaserier som fokuserar på Lincoln-fordonen. Andra bilmärken som BMW och Volkswagen har gjort liknande taktik som Lincoln på Douyin.

  • LinkedIn
  • Facebook

Kosmetiska varumärken är också ganska aktiva på Douyin som Lancôme, Shisedo, Estée Laude samt Dior och YSL har anslutit sig till tävlingen. Lancômes innehåll har fått en stor mängd visningar och gillar med sin nya varumärkesambassadör Dongyu Zhou samt mycket innehåll från KOLs.

En viktig strategi för många varumärken har varit att vinna över den yngre generationen för att få framtiden att vinna. Detta har betraktats som bibeln för många varumärken marknadsföringsstrategi idag. Eftersom TikTok är en av de bästa plattformarna för att nå denna publik har TikTok nu blivit en viktig marknadsföringskanal som är svår att ignorera. Hur vinner man konkurrensen om marknadsföring inom den yngre generationen? Som varumärke och marknadsförare bör vi vara tillräckligt djupa för att tänka och modiga nog att försöka.

Dela detta