Använda digitala kanaler i Kina för att möjliggöra B2B-tillväxt
Insikter | Mar 2021

Deltar du normalt i utställning eller mässor för att etablera eller expandera ditt företag i Kina? Men i tider som dessa där det är svårt att resa kan du ha haft begränsade möjligheter. "Guanxi" är en av de element som är nyckeln när man gör affärer i Kina men för att komma igång i Kina behöver du inte "guanxi". Men du behöver ett starkt erbjudande, ett sätt att få dina potentiella kunder att märka dig och förmågan att utbilda dem. Digital är en viktig del av detta som på alla marknadsför men med hänsyn till det unika i det kinesiska digitala landskapet där taktiken kommer att skilja sig från de vi är använda för i Norden.

E-POST FÖR B2B-KOMMUNIKATION

E-post är användbart för marknadsföring i Kina, men det används inte alls på samma sätt som i resten av världen. I allmänhet kan du förvänta dig att kinesiska proffs kontrollerar sin e-post när de är på jobbet och mycket ofta måste du skicka ett WeChat-meddelande eller ringa dem för att informera dem om e-postmeddelandet. I Kina använder de flesta system inte e-post som primär identifierare utan istället använder de telefonnummer som inloggnings-ID. De flesta kinesiska företag begär inte potentiella kunder att ange e-postadresser i leadgenereringsformulär utan istället används WeChat-kontakter kraftigt.

WECHAT FÖR B2B MARKNADSFÖRING

WeChat är förmodligen en av de viktigaste sociala medieplattformarna i Kina, och den används i stor utsträckning. WeChat kan jämföras med WhatsApp eller Facebook eller PayPal eller många andra saker, men ingen av dessa jämförelser gör det rättvisa, eftersom det effektivt ersätter alla i Kina och mer. Ur B2B-marknadsföringens perspektiv kan WeChat vara till hjälp på några viktiga sätt. Det är ett bra ställe för företag att dela innehåll i lång form med dina följare som nyhetsbrev eller bloggar. WeChat fungerar som en miniwebbplats för sig själv där du enkelt kan skapa anpassade menyer som gör det möjligt för dina följare att enkelt hitta viktig information. Viktigast av allt är WeChat ett bra verktyg för dig att kommunicera direkt med dina potentiella kunder. Istället för att kräva att potentiella kunder kontaktar dig via e-post, ge dem åtminstone möjlighet att nå ut via WeChat eftersom detta är mycket effektivare och därmed kommer att öka dina konverteringsfrekvenser.

  • LinkedIn
  • Facebook
Kinas viktigaste sociala medieplattform – Wechat

LOKALISERA DIN WEBBPLATS FÖR KINA

Kineser läser kinesiska och trodde till och med att de kunde prata professionellt engelska de föredrar fortfarande kinesiskt innehåll. Det rekommenderas inte bara att lokalisera din webbplats bara på grund av preferens rekommenderas det också på grund av rangordning i Baidu som är den största sökmotorn i Kina. Det rekommenderas därför att skapa en specifik kinesisk språkversion av din webbplats för Kina med kinesisk målsida, hemsida, om oss och viktig information om tjänstesidor naturligtvis. Målsidan är särskilt viktig eftersom den också väger mycket tungt för sökoptimeringen i Baidu. En annan viktig aspekt att tänka på är var webbplatsen är värd. Den mest idealiska lösningen skulle vara om webbplatsen är separat värd i Kina men detta kommer att kräva en ICP-licens. Men det finns kompromisser mellan kostnad, effektivitet och marknadsföringseffektivitet, så det är viktigt att hitta rätt balans för dina företags mål för Kina.

BAIDU SEO FÖR B2B

SEO i Kina kommer förmodligen inte att få dig så långt som du känner det i Norden men med det sagt är det fortfarande möjligt att få organisk söktrafik utan att anstränga dig för mycket. Det är dock viktigt att du tänker på för att driva den tunga trafiksökningsreklamen kommer att behövas. Det viktiga för att göra din webbplats SEO vänlig i Kina är att se till att din webbplats är lokaliserad och att dina kinesiska nyckelord använder sig av titel, metabeskrivning och på hela dina sidor på ett naturligt, diskret sätt. Baidu tenderar att placera många sökannonser högst upp i sökresultaten - upp till sju! Dessutom kommer det att rangordna många av sina egna resurser högt upp på resultatsidorna, till exempel deras egen Baidu Baike. 

BAIDU SÖK REKLAM

Google är blockerat i Kina och i Kina är Baidu den mest populära sökmotorn. I google-världen är några av de viktigaste elementen "Google-annonser, målsida, kontaktformulär" och i Baidu är det inte så annorlunda men ändå tillräckligt annorlunda att du behöver göra några justeringar. Tänk på att bygga kontot från marken med grundläggande marknadsföringsplan först och sedan Baidu-kontostrukturen. På grund av skillnader i språk och de tekniska aspekterna av Baidu SEM undviker du på så sätt enkel översättning från engelska som inte ger de optimala kampanjerna. När du bygger kampanj i Kina se till att du gör det minst en månad framåt eftersom det tar en vecka eller två att ställa in ett konto i Baidu och då måste du planera de faktiska kampanjerna.

ZHIHU FÖR B2B MARKNADSFÖRING

Zhihu är en Q&A-plattform som liknar Quora där användare kan ställa eller svara på frågor, då röstas svaren upp eller ner. Detta innebär att de mer populära svaren tenderar att stiga till toppen. Zhihus användarbas innehåller många tjänstemän och andra välutbildade användare men det är inte begränsat till dessa grupper. Plattformen är mycket populär för proffs, de använder den för att kontrollera Zhihu som en informationspunkt under köpresan. Några av dem går direkt till Zhihu, medan andra söker på Baidu och ser Zhihu-inläggen nära toppen av sökresultatsidan. Vi rekommenderar att du använder Zhihu för att svara på frågor från användare som ger en positiv och korrekt information om de varumärken du representerar. Verktyget ger också möjlighet att utbilda potentiella kunder och på så sätt skapa en win-win för varumärket och Zhihu-användarna.

Du har prenumererat!

Dela detta