Använda digital teknik i Kina för att möjliggöra tillväxt för B2B-företag

mar 29, 2021 |
Ta nästa steg i din marknadsföring i Kina med våra Insights

Brukar du delta i utställningar och mässor för att etablera eller expandera din verksamhet i Kina? Men i tider som dessa, när det är svårt att resa, kan du ha haft begränsade möjligheter. ”Guanxi” är ett av de element som är viktiga när man gör affärer i Kina, men för att komma igång i Kina behöver man inte ”guanxi”. Vad du behöver är ett starkt erbjudande, ett sätt att få dina potentiella kunder att lägga märke till dig och förmågan att utbilda dem. Det digitala är en viktig faktor, precis som på alla andra marknader, men med hänsyn till det unika kinesiska digitala landskapet kommer taktiken att skilja sig från den som vi är vana vid i Norden.

E-POST FÖR B2B-KOMMUNIKATION

E-post är användbart för marknadsföring i Kina, men det används inte alls på samma sätt som i resten av världen. I allmänhet kan du förvänta dig att kinesiska tjänstemän kontrollerar sin e-post när de är på jobbet. Vanligtvis behöver du skicka ett WeChat-meddelande eller ringa dem för att informera dem om e-postmeddelandet. I Kina använder de flesta system inte e-post som primär identifierare, utan istället telefonnummer som inloggnings-ID. De flesta kinesiska företag ber inte potentiella kunder att ange e-postadresser i formulär för leadgenerering, utan i stället används WeChat-kontakter i stor utsträckning.

WECHAT FÖR B2B-MARKNADSFÖRING

WeChat är förmodligen en av de viktigaste sociala medieplattformarna i Kina, och den används flitigt. WeChat kan jämföras med WhatsApp, Facebook eller PayPal och många andra saker, men ingen av dessa jämförelser gör den rättvisa, eftersom den effektivt ersätter alla dessa i Kina, och mer därtill. När det gäller B2B-marknadsföring kan WeChat vara till hjälp på några viktiga sätt. Det är en utmärkt plats för företag att dela innehåll i lång form med sina följare, t.ex. nyhetsbrev eller bloggar. WeChat fungerar som en mini-webbplats för sig själv där du kan skapa anpassade menyer som gör det enkelt för dina följare att hitta viktig information. Framför allt är WeChat ett bra verktyg för dig att kommunicera direkt med dina potentiella kunder. Istället för att kräva att potentiella kunder kontaktar dig via e-post, ge dem åtminstone möjlighet att nå ut via WeChat eftersom det är mycket effektivare och därmed kommer att öka dina konverteringsfrekvenser.

Den här bilden har ett tomt alt-attribut; dess filnamn är adem-ay-zs-41Br0WhQ-unsplash-1024x683.jpg
  • LinkedIn
  • Facebook
Den viktigaste sociala medieplattformen i Kina – Wechat

LOKALISERA DIN WEBBPLATS FÖR KINA

Kineser läser kinesiska och även om de kanske kan tala engelska professionellt föredrar de ändå kinesiskt innehåll. Det rekommenderas inte bara att lokalisera din webbplats bara på grund av preferens, det rekommenderas också på grund av rankning i Baidu som är den största sökmotorn i Kina. Därför rekommenderar vi att du skapar en särskild kinesisk språkversion av din webbplats för Kina med en kinesisk landningssida, hemsida, ”om oss” och ”nyckeltjänster” sidor.

Landningssidan är särskilt viktig eftersom den har stor inverkan på sökoptimeringen i Baidu. En annan viktig aspekt att tänka på är var webbplatsen är hostad. Den mest idealiska lösningen skulle vara om webbplatsen är separat värd i Kina, men detta kommer att kräva en ICP-licens. Men det finns avvägningar mellan kostnader, effektivitet och marknadsföringseffektivitet, så det är viktigt att hitta rätt balans för ditt företags mål för Kina.

BAIDU SEO FÖR B2B

SEO i Kina kommer förmodligen inte att ta dig lika långt som i Norden, men med det sagt är det fortfarande möjligt att få organisk söktrafik utan att anstränga sig alltför mycket. Det är dock viktigt att du tänker på att sökannonsering kommer att behövas för att driva den tunga trafiken. Den viktiga delen för att göra din webbplats SEO-vänlig i Kina är att se till att din webbplats är lokaliserad och att dina kinesiska nyckelord används i titel, metabeskrivning och på alla dina sidor på ett naturligt, diskret sätt. Baidu har en tendens att placera många sökannonser högst upp i sökresultaten – upp till sju! Dessutom kommer många av de egna resurserna att rankas högt upp på resultatsidorna, t.ex. deras egen Baidu Baike.

BAIDU SÖKANNONSERING

Google är blockerat i Kina och Baidu är den mest populära sökmotorn i Kina. I Google-världen är några av de viktigaste elementen ”Google-annonser, målsida, kontaktformulär” och i Baidu är det inte så annorlunda men ändå tillräckligt annorlunda för att du behöver göra några justeringar. Tänk på att bygga upp kontot från grunden med en grundläggande marknadsföringsplan först och sedan Baidu-kontostrukturen. På grund av språkskillnader och de tekniska aspekterna av Baidu SEM undviker du på detta sätt enkel översättning från engelska som inte ger de optimala kampanjerna. När du bygger en kampanj i Kina bör du göra det minst en månad i förväg eftersom det tar en vecka eller två att skapa ett konto i Baidu och sedan måste du planera de faktiska kampanjerna.

ZHIHU FÖR B2B-MARKNADSFÖRING

Zhihu är en plattform för frågor och svar som liknar Quora där användare kan ställa eller besvara frågor, varefter svaren röstas upp eller ner. Det innebär att de mest populära svaren tenderar att hamna överst. Zhihus användarbas består av många tjänstemän och andra välutbildade användare, men den är inte begränsad till dessa grupper. Plattformen är mycket populär för yrkesverksamma, de använder den för att kontrollera Zhihu som en informationspunkt under köpresan. En del av dem går direkt till Zhihu, medan andra söker på Baidu och ser Zhihu-inläggen längst upp på sidan med sökresultat. Det rekommenderas att använda Zhihu för att svara på frågor från användare som ger en positiv och korrekt information om de varumärken du representerar. Verktyget ger också möjlighet att utbilda potentiella kunder och på så sätt skapa en win-win-situation för varumärket och Zhihu-användarna.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.