Varför bör influencers (KOL) vara en viktig del av din marknadsföringsstrategi?

jun 30, 2021 |
Bloggartiklar

Influencer-strategin är en viktig del för att varumärken ska kunna ta varumärkesansvar i det digitala universumet. I Kina kallas influencers för Key Opinion Leaders, vilket också kallas för KOLs i Kina. KOLs är influencers på sociala medier som har stora grupper som kan hjälpa till att visa upp din produkt eller ditt varumärke. KOL används i olika kinesiska sociala medieplattformar som WeChat, Weibo, Douyin, Kuaishou, QQ, Xiaohongshu (Little Red Book) eller till och med videoplattformar som Youku, Bilibili, Meipai eller Nice.

  • LinkedIn
  • Facebook

Oavsett om ditt varumärkes mål är att skapa medvetenhet, övervägande eller konvertering bör en KOL-strategi vara en viktig del av din övergripande marknadsföringsstrategi, inte bara på grund av deras räckvidd utan lika mycket på grund av deras förmåga att interagera och engagera sig med sin publik via inlägg och livestreaming. Detta ger KOLs en hög prestanda på grund av deras trovärdiga rekommendation och på grund av vikten av word-of-mouth-effekten för kinesiska konsumenter.

Andelen marknadsföringsutgifter för KOL-marknadsföring har ökat kraftigt under åren och tagit andelar från traditionella utgifter.

Det uppskattas att mer än 1 miljard USD spenderas på KOL-annonsering varje år.

De flesta KOL-kampanjer i Kina genomförs främst för att leda till impulsköp, eftersom det innehåll som skapas av KOL:erna vanligtvis bara visas upp under en kort tid. När kinesiska konsumenter hittar en produkt via KOLs är det troligt att konsumenterna inte letar specifikt efter produkten, men när de ändå stöter på den kommer de förmodligen att göra ett impulsköp och tänka på behovet eller affären de kan göra. Det är också därför som det är viktigt att tänka på affärsnyttan för konsumenten när man arbetar med KOLs, så att impulsiviteten kan fångas upp.

När man arbetar med KOL:s rekommenderas därför att man överväger att erbjuda kortsiktiga rabatter genom KOL:s inlägg för att skapa omedelbarhet för omedelbara köp. Det är också möjligt att överväga gruppköp eller flash sale-aktiviteter för att stimulera hög delning bland vänner och nätverk av konsumenter. För att förstå hur stor inverkan en KOL kan ha på ditt varumärke om du hittar rätt matchning, så kunde läppstiftskungen Li Jiaqi sälja 15 000 läppstift under de första 5 minuterna.

  • LinkedIn
  • Facebook

För att lyckas med KOLs är det viktigt att hitta rätt KOL för ditt varumärke och för att göra detta finns det flera aspekter att ta hänsyn till.

För det första finns det olika typer av KOL i Kina, så du måste skilja dem som är expertförsäljare som är bra på försäljning på de sociala plattformarna.

Sedan finns det de som är bra på att skapa buzz och driva trafik till en butik (både digitala och fysiska butiker)

Slutligen finns det Curators som är bra på varumärkesbyggande, innehåll och storytelling, vilket kan bidra till att bygga upp ett känslomässigt förtroende mellan potentiella konsumenter och ditt varumärke.

Valet av KOL:s beror helt på era marknadsföringsmål och vilka ni är som varumärke i Kina. Om ditt varumärke precis har etablerat sig i Kina kan en kombination av expertsäljare och kuratorer vara det bästa valet för ditt varumärke. Genom att göra detta kommer du att bygga upp ditt varumärke och dess rykte genom att använda kuratorerna och sedan samtidigt få synlighet medan du får lite försäljning med expertsäljarna.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This