Varför ska influencers (KOL) vara en viktig del av din marknadsföringsstrategi?
Insikter | jun 2021

Influencerstrategi är en viktig del för varumärken att ta varumärkesägande inom det digitala universumet. I Kina kallas influencers Key Opinion Leaders som också kallas KOLs i Kina. KOLs är influencers på sociala medier som har stora samhällen som kan stödja för att visa upp din produkt eller ditt varumärke. KOLs används i olika kinesiska sociala medieplattformar som WeChat, Weibo, Douyin, Kuaishou, QQ, Xiaohongshu (Little Red Book) eller till och med videoplattform som Youku, Bilibili, Meipai eller Nice.

  • LinkedIn
  • Facebook

Oavsett om ditt varumärkesmål är att öka medvetenheten, övervägandet eller konverteringen bör en KOL-strategi vara en viktig del av din övergripande marknadsföringsstrategi, inte bara på grund av deras räckvidd utan lika mycket på grund av deras förmåga att interagera och interagera med sin publik via inlägg och livestreaming. Detta ger kols en hög prestanda på grund av deras trovärdiga rekommendation och på grund av vikten av månadseffekt för kinesiska konsumenter.   

Andelen marknadsföringsutgifter för KOL-marknadsföring har ökat kraftigt genom åren och tagit andelar från traditionella utgifter.

Det uppskattas att varje år spenderas mer än 1 miljard US-dollar på KOL-reklam.

De flesta KOL-kampanjer i Kina utförs främst för att leda impulsiva inköp, eftersom innehållet som skapats av KOLs vanligtvis bara visas under kort tid. När kinesiska konsumenter hittar en produkt via KOLs är det troligt att konsumenterna inte letar specifikt efter produkten men när de ändå stöter på den kommer de förmodligen att göra ett impulsivt köp och tänka på behovet eller affären de kan göra. Det är också därför som det är viktigt att tänka på affär / nytta för konsumenten när man arbetar med KOLs, så impulsiviteten kan fångas.

Det rekommenderas därför när du arbetar med KOLs att tänka på att erbjuda kortsiktig rabatt via KOL-inlägg för att skapa omedelbarhet för direktköp. Det är också en möjlighet att överväga gruppköp eller flashförsäljningsaktiveringar för att stimulera hög andel bland vänner och nätverk av konsumenter. För att förstå omfattningen av påverkan en KOL kan ha på ditt varumärke om du hittar rätt matchning, då Kungen av Läppstift, Li Jiaqi kunde sälja 15.000 läppstift inom de första 5 minuterna.

  • LinkedIn
  • Facebook

För att lyckas med KOLs är det viktigt att hitta rätt KOL för ditt varumärke och för att göra detta finns det flera aspekter att ta hänsyn till. För det första finns det olika typer av KOLs i Kina, så du måste skilja dem som är expertförsäljare som är bra på försäljning på de sociala plattformarna. Sedan finns det de som är bra på att skapa buzz och driva trafik till en butik (både digitala och fysiska butiker) och sist finns kuratorer som är bra på varumärke, innehåll och storytelling som kan hjälpa till att bygga känslomässigt förtroende potentiella konsumenter och ditt varumärke. Valet av KOLs beror alla på dina marknadsföringsmål och där är du som varumärke i Kina. Om ditt varumärke precis kommer in i Kina kan en kombination av expertförsäljare och curatorer vara det bästa alternativet för ditt varumärke. Genom att göra detta kommer ditt varumärke att bygga ditt varumärke och dess rykte genom att använda kuratorerna och samtidigt få synlighet medan du får lite försäljning med expertförsäljarna.

Du har prenumererat!

Dela detta