Blommor är slut på kinesiska Alla hjärtans dag

sep 9, 2020 |
Bloggartiklar

Covid-19-pandemin har påverkat världsekonomin, vilket omfattar både större och mindre företag. Under dessa omständigheter blev den senaste kinesiska Alla hjärtans dag-festivalen (25 augusti 2020) en mycket viktig händelse för så kallade ”romantiska” branscher, som blommor, hotell, restauranger och biografer.

Eftersom pandemisituationen är relativt under kontroll i Kina har den ”romantiska marknaden” långsamt återhämtat sig. Även aktiemarknaden visar på en positiv trend med en ökning av filmindex med 0,05% och en ökning av F&B-index med 1,41% jämfört med föregående år. Vem är den största vinnaren under festivalen? Uppgifterna kan ge dig svaren.

BLOMMAN ÄR INTE POPULÄR NU

99 blommor för att visa din kärlek, detta koncept är inte så populärt bland konsumenterna just nu. I denna speciella situation har offline-blomsterbutikerna påverkats kraftigt, vilket också har påverkat floristerna. Även om grossistpriset på rosor har tredubblats kan det fortfarande inte täcka blomsterhandlarnas kostnader, vilket leder till osäkerhet om detaljhandelspriset på blommor under den kinesiska Alla hjärtans dag. Även försäljningen av blommor sjönk med 42,5% på den kinesiska Alla hjärtans dag jämfört med dagen innan.

FILMINDUSTRIN ÅTERHÄMTAR SIG

Filmindustrin har varit förbjuden i nästan ett halvår och har stått inför stora utmaningar under denna period. Wanda-filmen har minskat sina intäkter med 74% under de första sex månaderna 2020. Medan Huayi Brothers har en förlust på över 143 miljoner i intäkter, en minskning med 52,64% jämfört med förra året.

Istället för blommor har entusiasmen för film ökat under festivalen. Antalet förköpsbiljetter för filmen ”Love you forever” uppgick till 152 miljoner fram till den 25 augusti. Krigsfilmen ”Eight hundred” nådde 800 miljoner i försäljning efter visningen och slog rekordet för försäljning av biobiljetter under en enda dag globalt.

RESOR BLIR NY TREND

Restaurangerna är fortfarande heta under festivalen och hotellen följer efter. De 5-stjärniga hotellen ökade med 12% jämfört med föregående år, medan den totala tillväxten för hotellbranschen uppgick till 40% i hela landet.

Den oväntade populariteten går till olika resmål i hela landet. Enligt ”2020 China Valentine’s Day Travel Trend Research” gjord av Tong Cheng, är män födda i 85 till 95 mycket aktiva i reseplaneringen under festivalen. Män blir mer romantiska genom att ta med sin flickvän på resan och resesökningarna gjorda av män ökade med 69 %.

Trenden beror på att inkommande resor frigörs baserat på den kontrollerade situationen samtidigt som människors vilja till lek och resor måste tillfredsställas. Det kan förväntas att resebranschen kommer att få en enorm tillväxt under den kommande midhöstfestivalen och oktoberhelgen.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This