Följ med NBH till ”Mid-Autumn”, med en resa till månen (kakan) och tillbaka!

sep 26, 2023 |
Bloggartiklar

Midhöstfestivalen, även känd som månkaksfestivalen, är en av de viktigaste traditionella kinesiska festivalerna. Den infaller på den 15:e dagen i den åttonde månaden i månkalendern, vanligtvis i september eller början av oktober. Denna festival har en djup kulturell och historisk betydelse i Kina och firas med stor entusiasm av kinesiska samhällen över hela världen.

Detta år, kaninens år, är ännu mer speciellt eftersom Kinas nationaldag (1 oktober) och nationella helgdag sammanfaller med Midahöstfestivalen. Ja, du hörde rätt, Kina förbereder sig för ett bländande firande och en underbar semester! 2023 Mid-Autumn Day & China National Day semester också känd som Golden Week kommer att pågå från Sep.29 – Oct.6.

Och som vanligt ger NBH dig en kort översikt över festivalen och vad som sticker ut under det speciella året 2023!

  • LinkedIn
  • Facebook

En av många legender

Månkaksfestivalens ursprung är djupt rotat i kinesisk mytologi och folktro. En av de mest kända legenderna som förknippas med denna festival är berättelsen om Chang’e, månens gudinna. Enligt legenden drack Chang’e odödlighetselixiret och förvisades därför till månen för att leva där. Människor tror att på den 15:e dagen i den åttonde månmånaden lyser månen som klarast och klarast, och Chang’e kan ses som tydligast från jorden.

Traditionellt är festivalen en tid för familjeåterföreningar, ungefär som Thanksgiving i USA eller julen i Europa. Familjerna samlas för att njuta av fullmånen och fira skördesäsongens överflöd. Den runda formen på mooncakes, en traditionell delikatess som äts under denna festival, symboliserar fullständighet och enighet inom familjen.

  • LinkedIn
  • Facebook

Vissa kulturella inslag

Mooncakes

Mooncakes är ett centralt inslag i Mooncake Festival. Dessa bakverksliknande kakor har olika smaker och fyllningar, t.ex. lotusfröpasta, röd bönpasta och ibland även saltad äggula för att representera månen. Mooncakes har ofta intrikata mönster på den yttre skorpan, som visar traditionella kinesiska symboler och tecken. Att ge bort mooncakes till familj, vänner och affärsbekanta är en vanlig företeelse under festivalen, som ett tecken på välvilja och tacksamhet.

  • LinkedIn
  • Facebook

Lyktor och månskådning

En annan uppskattad tradition under festivalen är att bära färgglada lyktor och promenera utomhus under fullmånen. Särskilt barn tycker om att gå omkring med sina lyktor, som finns i olika former och storlekar. I parker och på öppna platser samlas människor för att beundra månen, dela månkakor och delta i olika kulturella aktiviteter, inklusive traditionella danser och uppträdanden.

Drak- och lejondanser

Drak- och lejondanser uppförs också under Mooncake-festivalen. I dessa livliga och vibrerande danser bär dansarna detaljerade dräkter, som ofta liknar drakar eller lejon, och härmar dessa mytomspunna varelsers rörelser. Dessa föreställningar tros bringa lycka och avvärja onda andar.

Moderna festligheter

I modern tid har månkaksfestivalen utvecklats och innehåller moderna inslag som lyktutställningar, musikframträdanden och till och med tävlingar i att tillverka månkakor.

Så hur använder varumärken och företag festivalen i sin marknadsföring?

Månkakor och festdekorationer börjar dyka upp i butikernas skyltfönster flera veckor före festivalen! Månkakan har verkligen blivit en ikonisk symbol för denna högtid, och varumärken tävlar om att skapa de mest innovativa presentförpackningarna för månkakor.

År 2022 undersökte NBH hur internationella varumärken har valt att marknadsföra sina mooncakes, läs förra årets mooncake insight här. Låt dig inspireras av hur varumärken väljer att rikta sin marknadsföring av månkakor.

När vi utforskar sociala medier och e-handelsplattformar fylls våra flöden av bilder på presentförpackningar, handledningar, foton och mooncake-hämtningar, och år 2023 är inget undantag.

NBH presenterar våra favoriter för 2023:

Gucci har som vanligt tänkt till och presenterar en elegant kollektion inför årets festival. Stil går före tradition, säger de, så varför inte kombinera?

  • LinkedIn
  • Facebook
Bilden är hämtad från den sociala livsstilsplattformen Little Red Book.

Cartier har på ett elegant sätt införlivat kulturella element, hämtat inspiration från traditionell kinesisk arkitektur och föreställer en tiger i månskenet.

  • LinkedIn
  • Facebook
Bilden är hämtad från Little Red Book.

…och för barnen! Söta retro månkaksaskar, kanske kan detta bli ett framtida samlarobjekt från Disney.

  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: Lilla röda boken.

Slutligen avslöjar vi vår egen unika strategi. NBH omfamnar fascinationen för utomhus- och fritidsaktiviteter. Bordtennis känns som ett självklart val, särskilt som Sverige för första gången på många år har chansen att tävla mot världens främsta bordtennisnation! Vi får se hur det blir!

  • LinkedIn
  • Facebook
NBH Mid-Autumn presentförpackning för 2023.

Midhöstfestivalen är ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter med dina följare, kunder och klienter. Mooncake-presenter erbjuder obegränsade möjligheter till kreativitet och fungerar som en berättelse för ditt varumärke. Om det inte är en mooncake-presentlåda, är det alltid uppskattat att skicka ett gratulationskort till semestern.

Hur passar ert varumärke ihop med kinesiska kulturfestivaler?

NBH har lång erfarenhet av digital marknadsföring i Kina. Vår expertis finns tillgänglig i både Europa och Kina. Läs mer om våra tjänster genom att klicka här.

Baserat på din bransch och målgrupp skräddarsyr vi dina marknadsföringsstrategier till lämpliga plattformar.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This