NBH tar dig till månen(kakan): Ta reda på hur varumärken anpassar sin marknadsföring inför Midahöstfestivalen

sep 6, 2022 |
Bloggartiklar

Månfestivalen äger rum i helgen den 10 september. Månfestivalen, mest känd som Midahöstfestivalen och Månkaksfestivalen, är en av de största högtiderna i Kina!

Med detta sagt, om du är en marknadsförare som är verksam i Kina, är denna festival också viktig för dig!

Midhöstfestivalen är välkänd för sina månkakor. Under festivalen köper människor mooncakes som gåvor till familj, kollegor, partners, kunder och vänner. Detta är något som varumärkena har tagit till sig under årens lopp. Varumärken tar chansen att marknadsföra de finaste och mest kreativa presentförpackningarna med innovativa smaker av mooncakes!

I denna inblick kommer NBH att ge dig en kort introduktion till Midahöstfestivalen. Varför – och hur – firas den, och viktigast av allt, hur marknadsför varumärken sina Mooncakes 2022?

Här är en smygtitt på vår Mooncake presentförpackning 2022.

  • LinkedIn
  • Facebook
NBH Presentförpackning för månkaka 2022

Firandet av midhöstfestivalen

Festivalen har en historia på över 3000 år och har därför många betydelser och mytiska berättelser. Den firas den 15:e i den 8:e månmånaden enligt den kinesiska månkalendern. Under festivalen dyrkar man månen och tackar den för skörden.

Idag är högtiden känd för att man samlas med familjen, äter middag, välkomnar hösten och äter månkakor!

I år infaller festivalen den 10 september och firas fram till den 12 september.

Hur ”firar” varumärken Midahöstfestivalen?

Månkakor och olika dekorationer kan hittas i skyltfönstren flera veckor före festivalen! Månkakan har verkligen blivit en symbol för denna högtid, och varumärken tävlar nästan om att göra de mest kreativa presentförpackningarna för månkakor.

NBH har dykt ner i hur globala varumärken har valt att marknadsföra sina mooncakes i år 2022!

När man tittar på sociala medier och e-handelsplattformar är flödet fullt av presentförpackningar, handledningar, bilder och mooncake-hämtningar.

NBH ger dig några exempel:

  • Dior

Dior, gjorde en comeback i år genom att göra en spektakulär månkakslåda med olika smaker. Detta är ett inlägg hämtat från livsstilsplattformen Little Red Book, läs vår Little Red Book-guide här.

  • LinkedIn
  • Facebook
Dior Mooncake låda 2022. Bilder via den sociala medieplattformen Little Red Book.
  • Mercedes Benz
  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: @Elvira – Lilla röda boken.
  • Gucci

Skrollar man på sociala medier syns lådan från Gucci en hel del. Deras box är verkligen något extra, kolla in den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=e8PF-2d3wkA&ab_channel=anna2a

Video som visar Gucci Mooncake-lådan från 2022

  • Oatly

Ser upp till varumärkena i norra Europa. Den svenska livsmedelsleverantören Oatly tänker utanför boxen genom att tillverka denna lekfulla box.

  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: Taobao
  • NBH

Mooncake-boxen är också ett mycket vanligt sätt att visa tacksamhet mot kollegor, partners och kunder. För våra kunder i Kina har vi på NBH skapat denna box.

  • LinkedIn
  • Facebook
NBH Presentförpackning för månkaka 2022

Midhöstfestivalen är verkligen ett bra tillfälle att skapa relationer med dina följare, klienter och kunder. Mooncake-presenten har verkligen inga gränser för kreativitet och berättar historien om ditt varumärke.

Hur anpassar sig ert varumärke till Kinas kulturfestivaler?

NBH har mångårig erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring i Kina. Vår expertis finns tillgänglig i både Europa och Kina. Läs mer om våra tjänster här.

Beroende på din bransch och målgrupp anpassar vi din marknadsföring till rätt plattformar.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This