Kinas kulturella traditioner: Drakbåtsfestivalen

jun 19, 2023 |
Bloggartiklar

Drakbåtsfestivalen, även känd som Duanwu-festivalen, är en traditionell kinesisk högtid som firas den 5:e dagen i den 5:e månaden i månkalendern, vilket vanligtvis infaller i juni. Festivalen har en över 2 000 år gammal historia och uppmärksammas stort i Kina och andra östasiatiska länder. Har dessa kulturella traditioner i själva verket spridits även utanför Östasien? Till exempel har drakloppet i Manchester i England blivit en stor succé. Människor tävlar i smala båtar dekorerade med drakar.

Drakbåtsfestivalen är en av de viktigaste traditionerna i Kina, och det är också en allmän helgdag.

  • LinkedIn
  • Facebook
Roddande drakbåtar under Duanwu. Generativ AI-illustration.

Historien bakom drakbåtsfestivalen

Drakbåtsfestivalen har olika förklaringar och berättelser om sitt ursprung, men den mest kända och accepterade historien kretsar kring poeten och politikern Qu Yuan. Qu Yuan, en aktad person i kinesisk historia, levde 340-278 f.Kr. och beundrades för sin integritet och rättfärdighet.

Drakbåtsfestivalen är till minne av den berömde poeten och statsmannen Qu Yuans död, som levde under de krigförande staternas period i det gamla Kina. Qu Yuan var känd för sin patriotism och lojalitet mot sitt land, men när hans stat erövrades av ett rivaliserande kungarike dränkte han sig i Miluo-floden i förtvivlan.

Lokalbefolkningen, som beundrade honom mycket, åkte ut med båtar för att försöka rädda honom, men när de insåg att det var för sent började de kasta klibbiga risklimpar, så kallade zongzi, i vattnet för att hindra fiskarna från att sluka hans kvarlevor.

Idag präglas drakbåtsfestivalen av flera seder och aktiviteter. Den mest framträdande traditionen är drakbåtstävlingarna, där lag av roddare paddlar i långa, smala båtar dekorerade som drakar. Dessa tävlingar hålls i floder, sjöar och andra vattendrag, och de lockar många åskådare. Båtarna är vanligtvis målade i livfulla färger och ackompanjeras av rytmiska trumslag samt jubel och uppmuntran från åskådarna.

  • LinkedIn
  • Facebook

Firande av drakbåtsfestivalen

Drakbåtsfestivalen är starkt förknippad med drakloppet och zongzi. som enkelt kan beskrivas som trekantiga risdumplings. Ris med olika fyllningar vackert klädda i gröna blad.

En viktig del av festivalen är att äta zongzi, pyramidformade dumplings av klibbigt ris inlindade i bambublad. Dessa dumplings är ofta fyllda med en mängd olika ingredienser, t.ex. fläskkött, bönor, nötter och dadlar, och de ångkokas eller kokas traditionellt. Zongzi är en speciell delikatess under drakbåtsfestivalen, och familjer samlas ofta för att tillaga och dela dem.

Om du besöker en stormarknad under denna helgdag kan du också se staplade zongzi-paket i olika dekorerade förpackningar.

Förutom drakbåtstävlingar och zongzi är festivalen också förknippad med andra seder och bruk. Den femte månaden i den kinesiska kalendern har traditionellt varit en månad av otur och sjukdom. För att få bort de onda andarna hänger folk upp örtpåsar som kallas ”xiangbao” för att avvärja onda andar och sjukdomar, och de kan bära färgglada silkestrådar eller knyta silkestrådar runt sina handleder för lycka och skydd. Det är också vanligt att se dekorationer med bilder av drakar och zhong kui (en mytisk figur som tros stöta bort onda andar), liksom irisblad och andra växter som förknippas med festivalen.

Drakbåtsfestivalen är inte bara ett tillfälle att hedra Qu Yuan, utan också ett tillfälle för människor att träffas, delta i festliga aktiviteter och fira kinesisk kultur och kinesiska traditioner.

Människor väljer också ofta att resa under denna period, främst inom Kina för att besöka familjen men även utanför Kina.

  • LinkedIn
  • Facebook

Stärk ditt företag med Drakbåtsfestivalen Drakbåtsfestivalen

Alla viktiga traditioner är lika viktiga för marknadsföringsperspektivet. För att lyckas i Kina är det viktigt att ha ett intresse och förståelse för deras traditioner, detta gäller inte bara för dina kunder i Kina utan även för dina kollegor och partners.

NBH kommer att lista våra tips för att stärka ditt företag under denna festival.

Skicka din Dragon-hälsning till dina kunder eller kollegor!

Visa din kulturella medvetenhet och respekt för dina kinesiska kunder genom att skicka hälsningar under drakbåtsfestivalen. Det visar att man är lyhörd för den kinesiska kulturen och ger ett positivt intryck. Överväg presentutbyte, t.ex. en specialitet från ditt land eller en traditionell kinesisk gåva som visar att du har ansträngt dig. Varför inte ett specialdesignat Zongzi-paket?

Utnyttja digitala kanaler för hälsningar och kampanjer:

  • Skicka hälsningar och kampanjer på kinesiska, med förenklad kinesiska för det kinesiska fastlandet och traditionella tecken för Hongkong och Taiwan. Till exempel 端午安康 (på förenklad kinesiska).
  • Utnyttja populära kinesiska sociala medieplattformar som WeChat och Little Red Book för att få kontakt med kunder och dela önskningar.
  • Samarbeta med lämpliga kinesiska influencers som kan marknadsföra ert varumärke och specialerbjudanden under festivalen.
  • Skapa tidsbegränsade kampanjer för att locka kunder, som endast är tillgängliga under festivalen.

Utforma marknadsföringsmaterial som är unikt och kulturellt relevant:

  • Använd bilder av drakbåtar, kinesisk kalligrafi och festliga färger i ditt marknadsföringsmaterial. Överväg att använda grönt, en speciell färg för denna festival, istället för de vanliga färgerna rött och guld.
  • Chin kan hjälpa dig att använda kinesiska sociala medier för att få kontakt med kunder och förbereda hälsningsfraser eller digitala gratulationskort.

Om du visar att du uppskattar den kinesiska kulturen genom omtänksamma hälsningar och kampanjer kan du förbättra dina relationer med kinesiska kunder och skapa positiva associationer till ditt varumärke.

Låt oss ta Starbucks som exempel för att belysa deras insatser under drakbåtsfestivalen. Vi har nämnt Starbucks för denna högtid tidigare men det är värt att nämna det igen. Starbucks har etablerat en tradition att varje år designa nya koppar, påsar och introducera unika smaker av zongzi. De har också samarbetat med olika partners och lanserat specialprodukter under vissa år. Deras engagemang för att omfamna festivalen och erbjuda nya upplevelser visar deras hängivenhet till den kinesiska kulturen och kundernas preferenser.

  • LinkedIn
  • Facebook
Bild: Starbucks

  • LinkedIn
  • Facebook
Stabucks kollektion och meny för Drakbåtsfestivalen 2023. Bild tagen från konto på Little Red Book.

Sponsra drakbåtsloppet

Sist men inte minst – Drakbåtsracet…

Som vi redan vet är Dragon Boat Race inte bara uppmärksammat i Kina utan också i många andra delar av världen. Ett sätt att visa synlighet och kulturell samhörighet kan vara att sponsra ett drakbåtsrace. Om du är ett sportföretag kan det också vara en bra idé att designa dina egna draksportkläder.

  • LinkedIn
  • Facebook
Drakbåtstävling i Aberdeens tyfonskydd i Hongkong

Även om drakbåtsfestivalen är välkänd i många delar av världen är konkurrensen inte särskilt hård eller nästan obefintlig bland internationella varumärken, vilket ger dem ett utmärkt tillfälle att sticka ut och skapa en starkare relation med den kinesiska kunden.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This