Har den kinesiska spelindustrin tagit sig tillbaka till ”The Game”?

jul 28, 2023 |
Bloggartiklar

Kina – centrum för global spelverksamhet

Kina är ”världens huvudstad för spelindustrin” och står för ca 25% av den globala videospelsindustrin. Onlinespel i Kina spelas över Internet via videospelskonsoler, persondatorer (PC) och mobila enheter. De har ofta flerspelarlägen, nedladdningsbart innehåll och chatt i spelet, som antingen är gratis, avgiftsbelagda eller tillgängliga via prenumerationsmodeller.

Den enorma marknaden har också lockat internationella företag till den stora marknaden. De flesta spel i Kina kommer från lokala utvecklare, men antalet internationella spelutvecklare ökar också.

  • LinkedIn
  • Facebook

Men vad hände 2022? – Ett år av kamp för spelindustrin

2022 visade sig vara ett utmanande år för dem som arbetar inom spelindustrin. Covid-19 och dess efterföljande restriktioner spelade en avgörande roll för Kinas ekonomi, och marknaden blev snabbt otillgänglig för många internationella företag, inklusive spelindustrin.

Samtidigt fanns det två andra faktorer som kan ha haft en ännu större inverkan på vad som verkade vara en marknad som bara kunde växa i en riktning, uppåt. Dessa två faktorer var:

  • Statliga suspenderade spellicenser.
  • Införde begränsningar av speltiden för minderåriga i hela landet.

För att introducera ett video- eller mobilspel i Kina krävs godkännande och tillstånd från myndigheterna. Den myndighet som ansvarar för utfärdandet av licenser är The National Press and Publication Administration (NPPA). Under 2018 och senast under 2021 stoppades nya licenser tillfälligt, vilket fick allvarliga konsekvenser för både lokala och internationella spelutvecklare.

Under 2022 minskade intäkterna under tre kvartal i rad, och stora aktörer som Blizzard stängde sina tjänster i Kina. Dessutom upplöste det kinesiska spelföretaget Lilith hela sitt team för fantasy-mobilspelet Art of Conquest 2.

En annan faktor var att Kinas stora teknikföretag, inklusive speljätten Tencent, har utsatts för intensiv tillsyn under de senaste två åren på grund av regeringens ansträngningar att reformera den privata sektorn. Dessa regleringsåtgärder ledde till en betydande nedgång i deras kollektiva marknadsvärde.

Tecken på att allt är som vanligt igen

Trots dessa bakslag finns det hopp för alla spelentusiaster eftersom Covid-19-restriktionerna lättar i Kina.

Och mot slutet av 2022 öppnade NPPA upp för nya licenser, och idag är licensprocessen i stort sett tillbaka till det normala.

Landet har fortfarande titeln som den största e-sportmarknaden i världen. Den kinesiska marknaden för onlinespel beräknas uppgå till 90,52 miljarder USD år 2027, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 8,45%. År 2022 kommer Kina att ha över 701,8 miljoner spelare, vilket befäster landets ställning som världens största marknad för videospel.

  • LinkedIn
  • Facebook
New York Times

Hur använder varumärken hypen kring ”Gaming”?

Många lyxvarumärken som Gucci, Balenciaga, Hermes och kosmetikamärket MAC är några exempel på varumärken som skapar spel eller samarbetar med ett spelföretag i sin marknadsföring. MAC och Burberry har till exempel använt karaktärer från det populära mobilspelet Honor of Kings i sina kampanjer.

Att inkludera spel i marknadsföringen kan vara ett smart sätt att locka den yngre lyxshopparen.

Spelifiering kan fungera som en pedagogisk metod för att få uppmärksamhet och bygga varumärkeskännedom inom olika branscher. Dessutom är den väl mottagen och accepterad i Kina.

  • LinkedIn
  • Facebook
MAC Kosmetika

Är det den kvinnliga publiken som får branschen på rätt spår igen?

Jämlikhet är, som NBH tidigare skrivit om, ett växande ämne i den kinesiska samhällsdebatten. Idag är kvinnor den målgrupp som växer mest inom spelmarknaden i Kina. Statistik visar att hälften av Kinas över 700 miljoner onlinespelare är kvinnor. Detta utmanar inte bara stereotypen ”nörd” när det gäller spel, utan får oss också att fundera över vilka typer av spel som kommer att öka i popularitet under de kommande åren.

  • LinkedIn
  • Facebook

Är det möjligt att få en licens som internationell spelutvecklare?

Att få tillstånd att lansera en produkt i Kina kan vara en utmaning, men inte omöjligt. Om du lyckas lansera din produkt på den kinesiska marknaden, gör det stora antalet aktiva aktörer att den potentiella uppsidan är enorm.

Här är exempel på företag som redan har produkter på den kinesiska spelmarknaden:

  • Rovio Entertainment: Rovio är en välkänd finsk spelutvecklare och skapare av det enormt populära mobilspelet Angry Birds. De har lokaliserat och lanserat olika versioner av Angry Birds i Kina.
  • Ubisoft (Frankrike): Ubisoft är en välkänd spelutvecklare och förläggare från Frankrike. De har släppt populära titlar som Assassin’s Creed-serien, Just Dance och Watch Dogs i Kina.
  • CD Projekt Red (Polen): CD Projekt Red, baserat i Polen, är känt för att ha skapat The Witcher-serien. Deras spel har introducerats på den kinesiska marknaden genom distributionspartnerskap.
  • Mojang Studios (Sverige): Mojang Studios, baserat i Sverige, är utvecklaren bakom det omåttligt populära spelet Minecraft. Minecraft har en betydande närvaro i Kina, och de har anpassat spelet för att passa den lokala publiken.

Har du en produkt som du vill marknadsföra i Kina?

Med vår expertis inom kinesiskt konsumentbeteende online hjälper vi till att positionera globala varumärken på den kinesiska digitala marknaden. Vi gör det möjligt för varumärken att bli top of mind inom sin specifika bransch och för sin specifika målgrupp.

Alla aktiviteter görs för att hjälpa varumärken att nå sina mål och leverera mätbara affärsmål genom digital marknadsföring i Kina.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This