Tencent börjar rikta in sig på privata domäner trafik
Insikter | Okt 2020

För första gången någonsin nämnde Tencent privat domäns trafik i sina ekonomiska utgåvor. Som skrivet i 2020 andra kvartalet och delårsresultat "Weixin (WeChat på kinesiska) ekosystem omdefinierar Kinas onlineannonsering genom att göra det möjligt för annonsörer att upprätthålla relationer med sina användare i sina egna domäner, till exempel officiella konton och miniprogram". Syftet är naturligtvis att bygga upp långsiktiga och lojala kundrelationer istället för att köpa engångstransaktioner.

Från och med i år, särskilt efter pandemin, har många varumärken investerat i privata domäner och uppnått anmärkningsvärda resultat.  Till exempel började Watsons bygga på sin privata domän på Tencents ekosystem sedan förra året och dess Corporate WeChat-konto har byggt anslutningar med mer än tre miljoner kunder. Under women's day-kampanjen 2020 uppnådde Watsons en bruttovaruvolym på 10 miljoner+.

För att hjälpa varumärken att bygga upp och utnyttja sina privata domäner har Tencent tagit flera initiativ. I den här artikeln kommer vi att vägleda dig genom några av initiativen.

Livestreaming på miniprogram

Livestreaming är inte ett nytt koncept för marknadsförare, men live-steaming på miniprogram är verkligen något nytt. Med viss backend-utveckling kan ett varumärke bedriva livestreaming och produktförsäljningsaktiviteter. Inte bara kunde en kund lägga till en produkt i kundvagnen, men kan också ett varumärke skicka ut kuponger och sådant.

ZShare-konto

Tencent lanserade nyligen en plattform ZShare, där varumärken kan gå samman med distributörer för att starta live-ångande aktiviteter. Detta löser de utmaningar som varumärken kan sakna trafik medan distributörer kan sakna innehåll. Detta skulle göra det möjligt för ett varumärke att interagera med kunder i varje steg av marknadsföringstratten. Börja från att få KOL/KOC att påverka kunderna och skapa intressen i produkterna, få kunderna att överväga produkterna och uppmuntra kunden att vidta åtgärder.

ZShare kan också utnyttja Tencents kraftfulla matris för att hjälpa ett varumärke att rikta in sig på rätt kunder med rätt innehåll. Genom att tillämpa AI på ZShare skulle olika innehåll skickas till olika kunder baserat på deras porträtt. Till exempel, genom ZShare, lyckades Watsons öka öppningsfrekvensen för sitt WeChat offentliga konto 30% mer. Ett varumärke behöver inte överväga vilket innehåll och vilken produkt som kan vara intressant för en kund. Ett varumärke behöver bara skapa olika innehåll och placera olika produkter i poolen, och ZShare hjälper till att bestämma vilket innehåll / produkt som går till vilken kund.

Tencent har många funktioner för att gynna ett varumärke för tillväxten, som en betrodd partner till Tencent i Norden är NBH här för att hjälpa varumärken att frigöra sin potential på den kinesiska marknaden genom att använda olika Tencents marknadsföringsfunktioner.

NBH – Ditt kinavarumärkesteam!

Du har prenumererat!

Dela detta