Tencent börjar rikta in sig på privata domäners trafik

nov 30, 2020 |
Bloggartiklar

För första gången någonsin nämnde Tencent privata domäners trafik i sina finansiella rapporter. Som det står i delårsrapporten för andra kvartalet 2020 ”Omdefinierar ekosystemet Weixin (WeChat på kinesiska) Kinas onlineannonsering genom att göra det möjligt för annonsörer att upprätthålla relationer med sina användare i sina egna domäner, såsom officiella konton och miniprogram”. Syftet är naturligtvis att bygga upp långsiktiga och lojala kundrelationer istället för att köpa engångstransaktioner.

Från och med i år, särskilt efter pandemin, har många varumärken investerat i privata domäner och uppnått anmärkningsvärda resultat. Watsons började till exempel bygga på sin privata domän i Tencents ekosystem förra året och deras Corporate WeChat-konto har skapat kontakter med mer än tre miljoner kunder. Under kampanjen för kvinnodagen 2020 uppnådde Watsons en bruttoförsäljningsvolym på 10 miljoner+.

För att hjälpa varumärken att bygga upp och utnyttja sina privata domäner har Tencent tagit flera initiativ. I den här artikeln guidar vi dig genom några av initiativen.

Live-streaming av miniprogram

Live-streaming är inte ett nytt koncept för marknadsförare, men live-streaming på miniprogram är verkligen något nytt. Med viss backend-utveckling kan ett varumärke genomföra livestreaming och produktförsäljning. En kund kan inte bara lägga till en produkt i varukorgen, utan ett varumärke kan också skicka ut kuponger och liknande.

ZShare-konto

Tencent lanserade nyligen en plattform, ZShare, där varumärken kan gå samman med distributörer för att starta live-steaming-aktiviteter. Detta löser utmaningarna med att varumärken kan sakna trafik medan distributörer kan sakna innehåll. Detta skulle göra det möjligt för ett varumärke att interagera med kunder i varje steg av marknadsföringstratten. Från att få KOL/KOC att påverka kunderna och skapa intresse för produkterna, få kunderna att överväga produkterna och uppmuntra kunden att vidta åtgärder.

ZShare kan också dra nytta av Tencents kraftfulla matris för att hjälpa ett varumärke att rikta sig till rätt kunder med rätt innehåll. Genom att tillämpa AI i ZShare skulle olika innehåll skickas till olika kunder baserat på deras porträtt. Genom ZShare lyckades Watsons till exempel öka öppningsfrekvensen för sitt offentliga WeChat-konto med 30 %. Ett varumärke behöver inte fundera på vilket innehåll och vilken produkt som kan vara intressant för en kund. Ett varumärke behöver bara skapa olika innehåll och placera olika produkter i poolen, så hjälper ZShare till att bestämma vilket innehåll/produkt som ska gå till vilken kund.

Tencent har många funktioner för att gynna ett varumärke för tillväxt, som en betrodd partner till Tencent i Norden är NBH här för att hjälpa varumärken att frigöra sin potential på den kinesiska marknaden genom att utnyttja olika Tencents marknadsföringsfunktioner.

NBH – ditt team för varumärket Kina!

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This