Förbättra kundupplevelsen med WeChat

nov 6, 2019 |
Bloggartiklar

– Ni hui shuo zongwen ma (Kan du tala kinesiska)?

– Nej, det kan jag inte

– Kan du tala engelska?

– Wo bu hui shuo yingyu (Nej, jag kan inte) .

Detta samtal kan äga rum varje dag och varje sekund var som helst utanför Kina. På alla marknader är kineserna den konsumentgrupp som man inte kan bortse från. Och du kanske kämpar med frågor som ”Hur ska jag ge kineserna en bättre konsumentupplevelse?” eller ”Behöver jag anställa kinesisk personal för att ge dem service?”. Det är inte lätt att svara på dessa frågor eftersom det kinesiska segmentet av din verksamhet fortfarande är nytt och du ännu inte kan täcka kostnaderna för att anställa kinesisktalande personal. Om du funderar på detta rekommenderar vi att du överväger WeChat, den multifunktionella sociala kommunikationsappen som alla kineser inte kan leva utan.

VAD KAN WECHAT GÖRA?

Vad vet du om WeChat? Är det bara ett kommunikationsverktyg enligt din uppfattning? Om så är fallet är det bra att få en snabb uppdatering. Låt oss se en dag Allie liv med WeChat för att berätta vad WeChat kan göra.

Allie vaknar på morgonen, tar upp sin mobil och ser meddelandet från WeChat om att hon måste svara på chefens meddelande som skickades efter arbetstid igår kväll. Hon kollar sedan sina vänners WeChat Moments, läser viktiga nyheter som förmedlas av WeChat och andra sociala medier, hittar det ämne hon är intresserad av, skickar vidare och delar sina personliga tankar i sina WeChat Moments. Hon äter sin frukost medan hon läser en bok på WeChat och bokar och betalar sedan en taxi direkt från WeChat för att ta sig till kontoret.

I taxin kollar hon sin QQ-mail för att se om det finns någon information eller kampanjinformation från olika varumärken, och ringer sedan sin pojkvän på WeChat för att diskutera var vi ska äta ikväll. Det är fredag idag, hon söker på Dianping via WeChat och väljer det ställe hon vill gå till, följer restaurangens officiella konto och gör en reservation via WeChat. En kväll på bio tillsammans blir toppen, säger hon och köper biobiljetter till båda två.

När hon kommer in på kontoret kommer hon plötsligt på att hon inte har betalat elräkningen. Hon öppnar WeChat, hittar public service-sektionen, betalar alla kostnader för sitt hem. Det är den första veckan i månaden och hon får en påminnelse om att hennes lön har betalats ut. Hon köper sedan en finansieringsprodukt från WeChat som kan erbjuda över 3 % ränta utan minsta tidsbegränsning.

Vilket liv! Och vad WeChat kan göra är inte begränsat till detta. Oavsett vilken tjänst du kan tänka dig, kan du alla hitta den på WeChat.

HUR KAN UTLÄNDSKA VARUMÄRKEN ELLER BUTIKER DRA NYTTA AV WECHAT FÖR ATT FÖRBÄTTRA KONSUMENTUPPLEVELSEN?

Du kanske tror att det kommer att bli mycket komplicerat med mycket IT-utveckling för WeChat att tillhandahålla bättre service, men det är det inte.

WeChat har meny- och svarsfunktioner för att ge fullständig information om varumärken till konsumenter på kinesiska. Den kan fungera som en mini-webbplats med massor av information där du inte behöver ett IT-team för programmering eller underhåll. Den fungerar också som ett servicecenter där du kan svara på frågor från följare (med en översättningstjänst) eller skapa svar med automatiska svar baserat på den servicekod som konsumenten skickar till WeChat.

WeChat har en öppen API-port som kan anslutas till ert PoS- och bokningssystem för att uppnå direktförsäljning och bokningstjänster via plattformen.

WeChat har också ett systemmeddelande och CRM-system som baseras på konsumenternas köpbeteende och databasanslutning till ditt CRM-system. WeChat kan skicka relaterade meddelanden, kampanjkuponger till dina kunder som uppfyller vissa villkor. Konsumenterna kan kontrollera sin shoppinghistorik, ta emot kvittot, få rabattkuponger och använda kupongerna på WeChat-plattformen.

Låter det fantastiskt? Kontakta oss nu för att utforska fler möjligheter!

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This