Kinas kalender för shoppingfestivaler: 618 Trendsättare för framtidens e-handel

jul 13, 2021 |
Bloggartiklar

Online-shoppingfestivaler har kommit att bli en trendsättare för nya konsumentmönster i det kinesiska e-handelslandskapet. Festivalerna är ett måste för nya varumärken och marknadsförare, inte bara för försäljning utan också som ett unikt tillfälle att inspireras av nya shoppingidéer.

Kinas årliga ”618 Shopping Festival” är den första mellandagsrean på året. 618-festivalen är inte bara Kinas näst största shoppingevent utan möjligen det näst största shoppingeventet i världen, efter Single´s Day i november (även känd som 11.11).

June 18 (618) Shopping Festival började 2010 som en jubileumskampanj för JD.com men har sedan dess vuxit till en årlig festival som traditionellt börjar den 1 juni och pågår till den 18 juni.

Den blomstrande marknaden för e-handel

Effekterna av covid-19-pandemin har förändrat konsumentbeteendet och fått fler kunder att handla på nätet. Enligt analysföretaget Syntun ökade e-handelsförsäljningen B2C med 26,5% under årets 618 festival. Den växande marknaden för e-handel stöds också av uppgifter från det statliga postverket som 2021 noterade en ökning av paketleveranserna med 24,4%. Årets festival genererade inte bara mer försäljning än någonsin, utan visar också att e-handelstrenden i Kina är det nya normala.

Förutom konsumenternas aptit och en ”covid-19-effekt” kan förlängda shoppingfönster också vara en anledning till ökade försäljningssiffror. Vissa e-handelsplattformar startade sina kampanjer redan i maj. Långvariga kampanjer ger varumärken möjlighet att ligga steget före, övervaka och anpassa sin strategi efter resultaten. Kunderna har å andra sidan mer tid att utforska och jämföra olika produkter och plattformar.

  • LinkedIn
  • Facebook

Nya trender och plattformar

I en tid av innehållsdriven e-handel med livestreaming förväntar sig kunderna inte bara rabatter och erbjudanden, utan också en mer personlig och innovativ shoppingupplevelse. JD.com bjöd till exempel in mer än 300 kändisar och 600 varumärken att delta i olika live-shopping-evenemang.

Med korta videoappar och olika sociala medieplattformar får varumärken ett bredare utbud av kanaler för att marknadsföra sina produkter. Till exempel har antalet varumärken som säljer på Douyin (TikTok) nästan tredubblats i år.

Ett annat trendigt sätt att marknadsföra sig är att anamma superappen WeChat och dess miniprogram. Wechats miniprogram kan enkelt förklaras som ett miniprogram inom ett superprogram (superappen – Wechat). Plattformarna gör det enklare för Key Opinion Leaders (KOLs) att sälja sin egen e-handel, men också för större varumärken att komma närmare sina kunder. Enligt Vogue Business ökade t.ex. försäljningen av Armani Beautys miniprogram med 279% jämfört med förra årets 618.

Trots dessa trender och kreativa sätt att nå ut till konsumenterna är det fortfarande de traditionella e-handelsjättarna som dominerar försäljningen. Enligt Syntuns försäljningsranking hamnade T-mall på första plats och JD på andra plats.

Den kinesiska husdjursindustrins extraordinära uppgång - China Business Review
  • LinkedIn
  • Facebook

Trendiga produkter

Kinas 618 Shopping festival är välkänd för att vara en festival för familjer. Årets tre största sektorer mätt i total GMW var hushållsapparater, mobil kommunikation samt kläder och accessoarer.

Två nya blomstrande kategorier som verkligen stack ut under 618 var Husdjursprodukter och Campingprodukter. Allt fler kineser väljer att bli husdjursägare, denna kategori har vuxit under åtminstone de senaste fem åren och ser ut att fortsätta växa. På grund av pandemin har Kina sett mer inhemsk turism och utomhusaktiviteter, vilket verkar vara en förklaring till den ökade försäljningen av campingprodukter.

China 618 Shopping Festival visar inte bara på nya e-handelstrender utan framför allt på att den kinesiska ekonomin håller på att återhämta sig. Med innovativa e-plattformar och målinriktad marknadsföring är Kinas e-landskap helt klart öppet för affärer.

Att navigera på Kinas digitala plattformar kan helt klart vara en djungel men också en inspirerande resa. Vi på NBH kan hjälpa dig att skapa en starkare digital närvaro.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This