Kinas shoppingfestivalkalender: 618 Trendsättare för e-handelns framtid
Insikter | Jul 2021

Online shoppingfestivaler har kommit att bli en trendsättare för nya konsumentmönster i det kinesiska landskapet av e-handel. Festivalerna är ett måste för nya varumärken och marknadsförare, inte bara för försäljning utan också en unik möjlighet att inspireras av nya shoppingidéer.

Kinas årliga "618 Shopping Festival" är årets första mellanförsäljning. 618-festivalen är inte bara Kinas näst största shoppingevenemang utan kanske det näst största shoppingevenemanget i världen, bakom Single's Day i november (även känd som 11.11).

Shoppingfestivalen den 18 juni (618) började 2010 som en jubileumskampanj för JD.com men har sedan dess vuxit till en årlig festival som traditionellt börjar den 1 juni och varar fram till den 18 juni. 

Blomstrande marknad för e-handel

Effekterna av covid-19-pandemin har förändrat konsumenternas beteende och drivit fler kunder till online-shopping. Enligt analysföretaget Syntun ökade B2C:s e-handelsförsäljning med 26, 5 procent under årets 618-festival. Den växande marknaden för e-handel stöds också av data från det statliga postverket som 2021 observerade en 24, 4% ökning av paketleveranser. Årets festival genererade inte bara mer försäljning än någonsin, utan visar också att e-handelstrenden i Kina är det nya normala.

Förutom konsumentapatit och en "COVID-19-effekt" kan ansträngda shoppingfönster också vara en anledning till ökade försäljningssiffror. Vissa e-handelsplattformar startade sina kampanjer redan i maj.  Långvariga kampanjer ger varumärken en möjlighet att ligga steget före, övervaka och anpassa sin strategi till sina resultat. Kunder å andra sidan har mer tid att utforska och jämföra olika produkter och plattformar.

  • LinkedIn
  • Facebook

Nya trender och plattformar

I en era av innehållsdriven livestreaming e-handel förväntar sig kunder inte bara rabatter och kampanjer utan förväntar sig också en mer personlig innovativ shoppingupplevelse. Som ett exempel JD.com mer än 300 kändisar och 600 varumärken att delta i olika live-shoppingevenemang.

Med korta videoappar och olika sociala medieplattformar ger varumärken ett bredare utbud av kanaler för att marknadsföra sina produkter. Till exempel tredubblades antalet varumärken som säljer på Douyin (TikTok) nästan i år.

Ett annat trendigt sätt att marknadsföra är att omfamna superappen WeChat och deras miniprogram. Wechat miniprogram kan enkelt förklaras som ett miniprogram inom ett superprogram (Superappen – Wechat). Plattformarna gör det lättare för Key Opinion Leaders (KOLs) att sälja sin egen e-handel, men också för större varumärken att komma närmare sina kunder.  Som ett exempel, enligt Vogue Business, ökade försäljningen på Armani Beautys miniprogram med 279% jämfört med vararåren 618.

Trots dessa trender och kreativa sätt att nå konsumenterna dominerar traditionellt e-handelsjättar fortfarande försäljningen. Enligt Syntuns försäljningsrankning fick T-mall förstaplatsen och JD den andra.

Den extraordinära ökningen av Kinas husdjursindustri - China Business Review
  • LinkedIn
  • Facebook

Trendiga produkter

Chinas 618 Shopping festival är välkänd för att vara festivalen för familjer. Årets topp 3-sektorer totalt GMW var hushållsapparater, mobil kommunikation och kläder och accessoarer.

Två nya blomstrande kategorier som verkligen stack ut under 618 var Pet-produkter och Campingprodukter. Fler och fler kineser valde att bli djurägare, denna kategori har vuxit under åtminstone de senaste fem åren och verkar fortsätta. På grund av pandemin har Kina sett mer av inhemsk turism och utomhusaktiviteter, vilket verkar vara en förklaring till den ökade försäljningen av campingprodukter.

Shoppingfestivalen China 618 visar inte bara nya e-handelstrender utan framför allt visar det att den kinesiska ekonomin återhämtar sig.  Med innovativa e-plattformar och riktad marknadsföring är Kinas e-landskap helt klart öppet för affärer.

Att navigera i Kinas digitala plattformar kan helt klart vara en djungel men också en inspirerande resa. Vi på NBH kan hjälpa dig att skapa en starkare digital närvaro.

Vill veta mer

Gå och besök vår hemsida och följ vårt nyhetsbrev.

Du har prenumererat!

Dela detta