Nytt historiskt rekord för onlineförsäljning för 618

jun 6, 2020 |
Bloggartiklar

På grund av Covid-19:s inflytande över hela världen, inklusive Kina, har varumärken fokuserat på att flytta marknadsföring och försäljningsaktiviteter från offline till online. I Kina var 618-shoppingfestivalen den första storskaliga e-handelskampanjen som fick stor uppmärksamhet från alla nivåer.

Redan i mitten av maj började sökindex för den 618 butiker stora shoppingfestivalen öka kraftigt på Baidu och nådde den högsta noteringen under de senaste fem åren. Den 17 juni 2020 ökade sökindex med 95% jämfört med förra året.

  • LinkedIn
  • Facebook
* Data från Baidu Search

De mest sökta nyckelorden under shoppingfestivalperioden var relaterade till kampanjer och rabatter. Konsumenterna sökte efter kampanjer för olika plattformar, t.ex. ”någon kampanj för 618” eller ”är det billigt på 618”.

  • LinkedIn
  • Facebook

Visst har det varit större uppmärksamhet kring 618 shoppingfestivalen i år jämfört med tidigare år, särskilt från marknadsplatserna. De två största marknadsplatserna inom e-handel i Kina är JD.com och Tmall.com och båda parter har lagt stor vikt vid att simulera konsumenternas attraktionskraft och köplust under 618-shoppingfestivalperioden. På NBH har vi samlat in några viktiga försäljningsdata från de två viktigaste marknadsplattformarna för att ge dig en översikt över deras resultat.

JD.com

Från den 1 juni till den 18 juni kl. 14.00 uppgick omsättningen för JD.com till 239,2 miljarder CNY (enligt JD.com)

Under kampanjperioden 618 fick JD:s viktigaste affärskategori hushållsapparater stor tillväxt. Från kampanjens startperiod till den 18 juni 2020 hade totalt tio tredjepartsbutiker en försäljning på över 100 miljoner CNY och 1000 tredjepartsbutiker en försäljning på över 1 miljon CNY.

TMall.com

På morgonen den 19 juni 2020 släppte Tmall sina försäljningssiffror med en total omsättning på 698,2 miljarder CNY och Tmall rapporterade att omsättningen den första timmen den 18 juni 2020 ökade med över 100% jämfört med förra året.

Det var redan mycket väntat att 618-kampanjen skulle överträffa tidigare år eftersom Tmall redan innan kampanjen meddelade att årets 618-kampanj skulle ge de bästa kampanjerbjudandena som konsumenterna tidigare har sett.

Under kampanjperioden 618 hade Tmall därför över 150 tredjepartsbutiker som nådde över 100 miljoner CNY i försäljning och över 120 000 tredjepartsbutiker ökade sin försäljning jämfört med förra året.

Enligt Tmall var det särskilt en produktkategori som stack ut, 3C-produkter. Apple deltog i 618-kampanjen för första gången och nådde över 500 miljoner CNY i försäljning på bara fem timmar. Under den första kampanjtimmen den 16 juni 2020 hade redan 25 tredjepartsbutiker inom 3C-kategorin tiodubblat sin försäljningstillväxt jämfört med förra året.

Till skillnad från JD.com har Tmall nått en märkbar tillväxt för de flesta kategorier och varumärken. I klädkategorin når 28 tredjepartsbutiker samma försäljning som förra året redan inom en timme. Dynamiken var ännu starkare för nya varumärken där 66 tredjepartsbutiker hade en tillväxt på över 600% redan den 1 juni 2020.

Med tanke på försäljningsresultaten från 618-shopping festival kan många tro att Tmall är platsen att vara på för den kinesiska e-handelsmarknaden. Men verkligheten är att alla plattformar, inklusive Sunning och Pingduoduo, alla överträffade sina egna resultat i år. Sunning och Pingduoduo är två perfekta exempel på två marknadsplatser som är specialiserade på en viss kategori och har visat sig vara en viktig aktör inom sin kategori, därför bör det faktiska resultatet inte bara bedömas enbart utifrån försäljningssiffror utan också baserat på produktkategori som varumärket tillhör och därmed utvärdering av lämpliga marknadsplatser för varumärket.

En sak är säker: försäljningsframgångarna för 618-shoppingfestivalen i Kina kommer inte enbart från marknadsplatserna, utan är en gemensam ansträngning från varumärken, butiksägare och konsumenter. Om vi tittar bakom de imponerande siffrorna är det viktigaste att ta vara på potentialen för onlineförsäljning i Kina och förstå vikten av teknikinnovation på marknaden och därmed vara redo att förändra din affärsmodell för att anpassa den till de kinesiska konsumenterna.

VAD ÄR 618-SHOPPING FESTIVAL?

Det är en kampanjperiod på nätet som JD.com lanserade för första gången för 15 år sedan. Det är ett tillägg till dubbel 11 som är en annan stor online shoppingfestival i Kina som startades av Alibaba group. 618 refererar till datumet 18 juni och signalerar den största försäljningen i mitten av året. 618-shoppingfestivalen börjar vanligtvis i slutet av maj med förförsäljning och kampanjen börjar i början av juni och pågår till slutet av juni.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This