Betydelsen av livestreaming i Kina

feb 20, 2020 |
Bloggartiklar

Om du frågar vad det mest populära och trendiga sättet att marknadsföra och sälja i Kina är, kommer 99 % av alla marknadsförare att svara dig: ”Live streaming”. Så hur ser marknaden för livestreaming ut i Kina just nu? Hur kan du dra nytta av live streaming-trenden ur ett varumärkesperspektiv och vilken plattform är bäst för dig? NBH hjälper dig att hitta svaren.

Enligt de senaste siffrorna uppgick antalet användare av livestreaming till 40 miljoner under 2019 och det beräknas att siffran kommer att öka till 52,4 miljoner under 2020. Det innebär att marknaden för livestreaming är tillräckligt mogen för att bli en av de största affärskanalerna för online-shopping. Det uppskattas också att marknadsstorleken för live streaming e-handel kommer att nå 900 miljarder RMB år 2020 jämfört med 433,8 miljarder RMB år 2019.

E-handeln med livestreaming startade 2016 med pilotlanseringen av Taobao.com. Nu verkar det vara en mycket gammal historia som bara ligger några år tillbaka i tiden. Just nu i Kina deltar olika plattformar, inklusive PingDuoDuo (e-handelsplattform), Little Red Book (plattform för delning av social livsstil), Douyin/TikTok (plattform för livestreaming) och även WeChat (multifunktionell social kommunikationsplattform) alla i kampen om livestreaming av e-handel. Det är fortfarande för tidigt att säga vem som kommer att vinna, men olika plattformar utnyttjar sina styrkor för att vinna användarnas och kundernas hjärtan.

Taobao

Som den tidigaste e-handelsplattformen för livestreaming fokuserar Taobao på sin användarbas och rika erfarenhet på marknaden. Med sin stora kundbas på Taobao är det lättare att vägleda och avsluta köpet på en och samma plattform. Å andra sidan, på grund av e-handelsplattformens gen, är livestreaming som fokuserar mycket på innehåll och interaktion inte den starkaste delen av Taobao, vilket kan göra det svårt att skapa varumärkesvärde ur ett marknadsföringsperspektiv. Hur man fördelar trafiken till traditionell e-handelsbutik och live streaming e-handelsport på en webbplats är också ett problem som Taobao måste utvärdera och åtgärda.

Douyin

Du kanske inte använder DouYin personligen, men du har säkert hört låten som faktiskt är het på DouYin och dansrutinen som många ungdomar och till och med kändisar gör. DouYin har verkligen blivit en av de viktigaste källorna till lycka och ett sätt att fördriva tiden för den unga generationen.

Med sin huvudsakliga användarprofil i åldrarna 20 till 29 år har DouYin lyckats vinna den nya generationens hjärta med massor av intressant och trendigt innehåll.

E-handeln på DouYin är starkt beroende av IP och innehåll. Med bra innehåll kommer IP att locka lojala följare och du måste planera produkten med IP-innehållet sömlöst för att vinna användarnas tillgivenhet. Och på grund av plattformens fokus på att tillhandahålla intressant innehåll kan försäljningsaktiviteter också påverka användarupplevelsen på plattformen. Hur DouYin och dess IP ska balansera detta är en fråga som vi ännu inte har något svar på.

Som nummer ett inom e-handel och live streaming försöker andra plattformar också komma in på marknaden för live streaming e-handel, till exempel WeChat och Little Red Book, som också har en enorm bas av lojala aktiva användare. Huruvida de kommer att bli framgångsrika och hur de kommer att öppna plattformsresurser för att stödja verksamheten kommer vi att vänta och se för denna utveckling under 2020.

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This