Nyårsspecial: NBH tittar in i tigerkampanjerna

feb 3, 2022 |
Bloggartiklar

Varje år inför det kinesiska nyåret är det alltid intressant att se hur varumärken riktar in sina nyårskampanjer.

I år har det varit en ökad nyårshandel, detta gäller både globala och inhemska leverantörer. Vi tror att det inte bara beror på att tigerns mönster är så otroligt snyggt, utan också på att varumärkena har blivit bättre på att marknadsföra sig mot Kina. Vi ser detta inte bara på kinesiska plattformar som WeChat och Little Red Book, utan även i ”västerländska” medier som Instagram.

Det kinesiska nyåret (CNY) är årets största högtid, inte bara i Kina utan för alla kinesiska samhällen runt om i världen. Det är också en stor högtid för många andra asiatiska länder, över 1,5 miljarder människor över hela världen deltar i festligheterna. Denna kulturella högtid kan jämföras med den ”västerländska” julen, så varför inte värdera CNY lika högt ur ett marknadsperspektiv?

Kinas Lunar New Year – Tigerns år

Den 1 februari 2022 gick vi in i tigerns år, tigern faller i år tre bland de 12 zodiakdjuren. Detta år är också vattenelementet, vilket innebär att det är ”vattentigerns år”. Vatten har mest Yin av de fem elementen och kännetecknas av stillhet och konservering. Tigern är känd för mod, självförtroende och styrka (men också för sin envishet).

Under det kinesiska nyåret bör du ge lycka till året och din familj. Detta genom att t.ex. bära din lyckofärg, äta ”lyckoklimp” eller önska dina nära och kära ett gott nytt år.

Inför det nya året har tigern varit ett hett ämne för både mindre och större leverantörer, och vissa beskriver det som ”tigerekonomin”. Varumärken har velat sprida hopp och optimism inför det nya året och vanliga marknadsföringsteman har varit familjeåterförening, hållbarhet eller kvinnans plats i samhället. När vi tittar närmare på internationella varumärken kan vi se mer traditionella kulturella inslag, till exempel samarbeten med inhemska kreatörer.

Vilka är de populäraste trenderna för det kinesiska nyåret 2022?

NBH har tittat närmare på våra favoriter och på de kampanjer som har fått lite extra uppmärksamhet.

Lyxvarumärkena är med på noterna!

Ett bra exempel på visning av lyxvarumärken är Gucci. Gucci har gått all-in med sin ”Gucci Tiger”-kollektion! Kollektionen visar inte bara årets djur i zodiaken utan även hållbara material som exklusiva miljövänliga förpackningar och miljövänliga tigerklockor.

Denna reklamfilm fick 25 miljoner visningar på Weibo och var ett smart drag för att nå generation Z. I filmen ”Reunion Celebrities’ Dinner” medverkar varumärkesambassadörer som Chris Lee, Ni Ni, Lu Han och Xiao Zhan.

Gick det här fel?

Rött kuvert eller Hongbao är en traditionell sed där pengar ges bort i ett rött kuvert. Under de senaste åren har detta blivit viralt, där du till exempel kan skicka ”Hongbao” på WeChat. Detta används av många varumärken som en del av deras marknadsföring, där du kan köpa deras design av Hongbao. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att nå ut till sina följare. Traditionellt är Hongbao rött, hong betyder rött.

I år lanserade Bottega Veneta sin Hongbao 红包 Yellow? Denna åtgärd har diskuterats väl. Istället för rött pryds kuvertet av djupgrönt och gult som associerar till mandarin och apelsin som är ”lyckofrukten”. Ett ganska riskfyllt drag, gillar vi det eller inte?

  • LinkedIn
  • Facebook
Bilderna föreställer Bottega Venete Hongbao, bilderna kommer från Weibo.

Konstnärliga samarbeten

Samarbeten med inhemska kreatörer har blivit alltmer populära, vilket verkligen märks under lanseringarna före CNY. Här är ett exempel på Vans, som lanserade en kollektion med konstnären Huatunan (Chen Yingjie).

  • LinkedIn
  • Facebook
VANS X HUATUNAN

Hur är det med de nordiska varumärkena?

Som en nordisk byrå har vi naturligtvis undersökt hur de nordiska varumärkena har anpassat sig till det nya året. Två bra exempel är den begränsade utgåvan med tigertryck som Acne Studios lanserade, och Happy Socks som lanserade Tiger-strumpor med vackra förpackningar.

  • LinkedIn
  • Facebook
Foto: Acne Studios

I Kina är detaljerna viktiga, och så även förpackningarna. Detta är något som Happy Socks verkligen har anammat och lanserat en snygg nyårsstrumpbox.

  • LinkedIn
  • Facebook
Foto: Happy Socks

Om du inte har märkt det. Glöm inte lådan!

  • LinkedIn
  • Facebook
Foto: NYPost Komposit

Under CNY kan vi också se goda exempel på kreativa nyårsförpackningar med kulturella inslag, både när det gäller mat, likör, choklad, kläder etc. Vi tror att du har det!

Sist men inte minst vill NBH-familjen önska dig ett gott (Hu 虎) år!

Redo att nå den kinesiska digitala marknaden?

Boka en kostnadsfri konsultation med NBH:s experter för att bedöma hur ditt företag ska gå vidare på den digitala marknaden i Kina.

DITT TEAM FÖR VARUMÄRKET CHINA

Vi är experter på hur du kan rikta din digitala marknadsföring i Kina.

Share This